Kursplan - Självständigt arbete 2 för grundlärare F-3, svenska
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA019
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupad förtrogenhet med ett vetenskapligt arbetssätt i genomförande och redovisning av ett självständigt arbete med litteraturdidaktisk eller språkdidaktisk inriktning. I detta arbete ska studenten tillämpa vetenskapliga teorier och metoder med relevans för den kommande yrkesrollen i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. avgränsa och motivera ett lämpligt forskningsområde med inriktning mot svenska för yngre åldrar
2. självständigt planera och genomföra en vetenskaplig undersökning under tillämpning av ett relevant teoretiskt perspektiv och adekvata metoder
3. söka, välja, tillgodogöra sig och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur för den valda forskningsuppgiften samt relatera det egna arbetet till tidigare forskning
4. tillämpa och motivera ett etiskt förhållningssätt
5. på ett strukturerat sätt reflektera över inhämtade kunskaper och relatera dem till lärares yrkesverksamhet
6. redovisa det egna arbetet i en akademisk uppsats med god språkbehandling
7. ta emot och värdera kritik och synpunkter från andra samt granska andra studenters uppsatsprojekt och ge konstruktiv kritik
Innehåll
- Planering och genomförande av ett självständigt arbete som uppfyller kraven på vetenskaplig förankring kring en didaktisk frågeställning med relevans för den kommande yrkesrollen i förskoleklass och årskurs 1–3.
- Försvar av det egna arbetet samt granskning och diskussion av andra studenters arbeten.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, handledning.
Särskild behörighet
180 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling grundlärare F-3
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering - grundlärare F-3
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska läroprocesser för grundlärare F-3,
- 18,5 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 15 hp Samhällsorientering för grundlärare F-3,
- 15 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare F-3,
- 15 hp Engelska för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare F-3, samt
- 15 hp Självständigt arbete 1 för grundlärare F-3.
Examination
UPS1, självständigt arbete 15 hp, avseende lärandemål 1–7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd