Kursplan - Möjligheter och hinder i språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling - grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU039
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter : i förskolan och skolans tidiga årskurser
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 217 sidor
ISBN: 9789144119359 LIBRIS-ID: 21968101
Kompendier
Ekermo, L, & Sunnerud, K. (2015). Läsa och skriva i en inkluderande lärmiljö Beskrivning av en grundskolas satsning. Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan, 15. Tillgänglig: 20 s
URL: https://www.skolporten.se/app/uploads/2015/08/Undervisning_Larande_15_2015.pdf
Johansson, M. (2016). En studie om Bishops sex matematiska aktiviteter- Hur förskollärare använder sig av Bishops matematiska aktiviteter i praktiken. (Kandidatuppsats). Södertörns högskola. Institutionen för Kultur och Lärande. Tillgänglig:
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1081334/FULLTEXT01.pdf
Artiklar
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet, 2015 - 94 s.
ISBN: 978-91-7063-658-5 LIBRIS-ID: 18419904
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk Forskning i Sverige, 17(2), 102-114.
2016
Webbadresser
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Referenslitteratur
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Nya språket lyfter
Stockholm: Skolverket, 2016
URL: https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Språkutveckling - teori och praktik i förskola och förskoleklass : att upptäcka, utforska och utveckla språket
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 136 s.
ISBN: 9789140686190 LIBRIS-ID: 15158362
Alternativa lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 119 sidor
ISBN: 9789127446793 LIBRIS-ID: 19782644
Framgångsrik läs- och skrivundervisning : en bro mellan teori och praktik
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 231 s.
ISBN: 9789127137387 LIBRIS-ID: 14672486
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket, 2016 - 27 s.
ISBN: 978-91-38-32704-3 LIBRIS-ID: 19865590
Övrigt
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Böcker
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 188 s.
ISBN: 978-91-44-05914-3 LIBRIS-ID: 12340459
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
Artiklar
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet, 2015 - 94 s.
ISBN: 978-91-7063-658-5 LIBRIS-ID: 18419904
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket, 2016 - 27 s.
ISBN: 978-91-38-32704-3 LIBRIS-ID: 19865590
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Teachers perspective on how to promote childrens learning in reading and writing. European Journal of Special Needs Education, 30, (4), 505-517
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2015
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk Forskning i Sverige, 17(2), 102-114.
2016
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
Webbadresser
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Referenslitteratur
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Nya språket lyfter
Stockholm: Skolverket, 2016
URL: https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Språkutveckling - teori och praktik i förskola och förskoleklass : att upptäcka, utforska och utveckla språket
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 136 s.
ISBN: 9789140686190 LIBRIS-ID: 15158362
Alternativa lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 119 sidor
ISBN: 9789127446793 LIBRIS-ID: 19782644
Framgångsrik läs- och skrivundervisning : en bro mellan teori och praktik
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 231 s.
ISBN: 9789127137387 LIBRIS-ID: 14672486
Övrigt
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Böcker
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Att leda den tidiga matematikundervisningen
Linköping : Skapande vetande, Linköpings universitet, 2007 - 125 s.
ISBN: 978-91-85831-30-2 LIBRIS-ID: 10616227
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 188 s.
ISBN: 978-91-44-05914-3 LIBRIS-ID: 12340459
Artiklar
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet, 2015 - 94 s.
ISBN: 978-91-7063-658-5 LIBRIS-ID: 18419904
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket, 2016 - 27 s.
ISBN: 978-91-38-32704-3 LIBRIS-ID: 19865590
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Teachers perspective on how to promote childrens learning in reading and writing. European Journal of Special Needs Education, 30, (4), 505-517
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2015
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
Referenslitteratur
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 217 s.
ISBN: 9789147105427 LIBRIS-ID: 14218335
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
På väg in i skolan : om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2012 - 220 s.
ISBN: 9789155485054 LIBRIS-ID: 13587025
URL: Länk
Nya språket lyfter
Stockholm: Skolverket, 2016
URL: https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Övrigt
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för möjligheter och hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för, analysera och kritiskt granska olika teorier och synsätt gällande språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling samt värdera konsekvenser av dessa för praktiskt pedagogiskt arbete i förskoleklass och de tidiga skolåren
2. identifiera, analysera och kritiskt granska hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
3. redogöra för, kritiskt granska och värdera pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja respektive motverka hinder i språk- och matematikutveckling utifrån ett didaktiskt och inkluderande perspektiv med beaktande av barns olika förutsättningar och behov
4. kritiskt granska och värdera val av arbetssätt, arbetsformer och läromedel som kan underlätta respektive hindra barns möjligheter till språk- och matematiklärande
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier och perspektiv på barns lärande och utveckling i språk, skriv- och läsprocessen samt matematik
- Hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
- Pedagogiskt arbete för att främja barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling samt för att möta hinder i den utvecklingen utifrån ett didaktiskt och inkluderande perspektiv
- Kartläggande, analyserande och åtgärdande arbete för att möta hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling
Undervisning
Varierande examinationsformer tillämpas. Kursen examineras genom bedömning av deltagande i seminarier och genomförande av fältstudieuppgifter samt genom redovisning av muntliga och skriftliga uppgifter.
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska läroprocesser för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 3 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare F-3,
- 1,5 hp Samhällsorientering för grundlärare F-34, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3.
Examination
HEM1, hemtentamen, 5 hp, skriftlig redovisning, språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling, avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, kartläggning, pedagogiskt arbete språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling, avseende lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd