Kursplan - Förskolan i samverkan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA078
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Professionellt föräldrasamarbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 9789147093687 LIBRIS-ID: 11196195
URL: Omslagsbild
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 288 sidor
ISBN: 9789144132266 LIBRIS-ID: fqpt0g49cpgwqpc6
Hem och förskola : samverkan i förändring
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2020] - 142 sidor
ISBN: 9789147126514 LIBRIS-ID: bnjpqrkg83050cr9
Skollagen
Svensk författningssamling,
Artiklar
Förändrade relationer mellan lärare och föräldrar i förskolan - aspekter av en förändrad lärarprofession, Pedagogisk Forskning i Sverige, 19:4-5, ISSN 1401-6788
2014
URL: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1395/1239
Föräldraidentiteter som skapas och formas under inskolningen i förskolan, Venue, 7, 1-6. ISSN 2001-788X
2018
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1194320&dswid=9260
Learning in the home and at school: how working class children `succeed against the odds´. British Educational Research Journal. 36(3), 463 - 482
2010
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01411920902989201
Perspectives on Parenting Responsibility: Contextualizing Values and Practices. Law and Society. 35(1), 95-112
2008
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6478.2008.00416.x/full
Övrigt
Ca 200 sidor valbar referenslitteratur (se studiehandledning).
-
Böcker
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 244 s.
ISBN: 978-91-44-07952-3 LIBRIS-ID: 13753655
Professionellt föräldrasamarbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 9789147093687 LIBRIS-ID: 11196195
URL: Omslagsbild
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 288 sidor
ISBN: 9789144132266 LIBRIS-ID: fqpt0g49cpgwqpc6
Skollagen
Svensk författningssamling,
Artiklar
Förändrade relationer mellan lärare och föräldrar i förskolan - aspekter av en förändrad lärarprofession, Pedagogisk Forskning i Sverige, 19:4-5, ISSN 1401-6788
2014
URL: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1395/1239
Föräldraidentiteter som skapas och formas under inskolningen i förskolan, Venue, 7, 1-6. ISSN 2001-788X
2018
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1194320&dswid=9260
Learning in the home and at school: how working class children `succeed against the odds´. British Educational Research Journal. 36(3), 463 - 482
2010
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01411920902989201
Perspectives on Parenting Responsibility: Contextualizing Values and Practices. Law and Society. 35(1), 95-112
2008
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6478.2008.00416.x/full
Övrigt
Ca 200 sidor valbar referenslitteratur (se studiehandledning).
-
Böcker
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 244 s.
ISBN: 978-91-44-07952-3 LIBRIS-ID: 13753655
Professionellt föräldrasamarbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 9789147093687 LIBRIS-ID: 11196195
URL: Omslagsbild
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
Sjätte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 298 sidor
ISBN: 978-91-44-12175-8 LIBRIS-ID: 20846477
Skollagen
Svensk författningssamling,
Artiklar
Parenting among wealthy Danish families: a concerted civilizing process. Etnography and Education. 9(2), 224-237
2014
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17457823.2014.885846
Perspectives on Parenting Responsibility: Contextualizing Values and Practices. Law and Society. 35(1), 95-112. URL
2008
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6478.2008.00416.x/full
Learning in the home and at school: how working class children `succeed against the odds´. British Educational Research Journal. 36(3), 463 - 482. URL:
2010
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01411920902989201
Parents as educators: languages of education, pedagogy and parenting, Ethics and Education, 6:2, 197-212, DOI: 10.1080/17449642.2011.623002
2011
Övrigt
Ca 200 sidor valbar referenslitteratur (se studiehandledning).
-
Böcker
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 244 s.
ISBN: 978-91-44-07952-3 LIBRIS-ID: 13753655
Professionellt föräldrasamarbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 9789147093687 LIBRIS-ID: 11196195
URL: Omslagsbild
Skollagen
Svensk författningssamling,
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket, 2016 - 16 s.
ISBN: 9789138326909 LIBRIS-ID: 19509152
URL: Länk
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
Sjätte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 298 sidor
ISBN: 978-91-44-12175-8 LIBRIS-ID: 20846477
Artiklar
Parenting among wealthy Danish families: a concerted civilizing process. Etnography and Education. 9(2), 224-237
2014
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17457823.2014.885846
Perspectives on Parenting Responsibility: Contextualizing Values and Practices. Law and Society. 35(1), 95-112. URL
2008
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6478.2008.00416.x/full
Learning in the home and at school: how working class children `succeed against the odds´. British Educational Research Journal. 36(3), 463 - 482. URL:
2010
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01411920902989201
Parents as educators: languages of education, pedagogy and parenting, Ethics and Education, 6:2, 197-212, DOI: 10.1080/17449642.2011.623002
2011
Övrigt
Ca 200 sidor valbar referenslitteratur (se studiehandledning).
-
Böcker
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 244 s.
ISBN: 978-91-44-07952-3 LIBRIS-ID: 13753655
Professionellt föräldrasamarbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 9789147093687 LIBRIS-ID: 11196195
URL: Omslagsbild
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
4., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-44-07486-3 LIBRIS-ID: 12320907
Skollagen
Svensk författningssamling,
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket, 2016 - 16 s.
ISBN: 9789138326909 LIBRIS-ID: 19509152
URL: Länk
Artiklar
Parenting among wealthy Danish families: a concerted civilizing process. Etnography and Education. 9(2), 224-237
2014
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17457823.2014.885846
Perspectives on Parenting Responsibility: Contextualizing Values and Practices. Law and Society. 35(1), 95-112. URL
2008
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6478.2008.00416.x/full
Learning in the home and at school: how working class children `succeed against the odds´. British Educational Research Journal. 36(3), 463 - 482. URL:
2010
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01411920902989201
Övrigt
Ca 200 sidor valbar referenslitteratur (se studiehandledning).
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska fördjupa kunskapen kring och förståelsen för familjeformer, samt hur den sociala och kulturella kontexten kan påverka behovet av olika samverkansformer mellan hem och förskola. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla en förmåga att kritiskt reflektera kring förhållandet och ansvarsfördelningen mellan hem och förskola i det moderna samhället utifrån de olika juridiska förhållanden som gäller.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. definiera och identifiera olika samverkansformer mellan förskola och hem
2. kritiskt granska, samt visa på utvecklingsmöjligheter för samverkan mellan hem och förskola avseende innehåll och form, utifrån den enskilda förskolans sociala och kulturella kontext
3. reflektera och diskutera kring familjens villkor i det moderna samhället
4. visa förmåga att kunna ta tillvara föräldrarna som resurs i förskolan, samt kunna motivera och argumentera för svagheter och styrkor i det stöd som förskolan tillhandahåller gällande fostran och föräldraskap
5. problematisera förskolans uppdrag och juridiska förhållanden
6. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Samverkansformer i förskolan
- Förändrade familjemönster och familjens villkor i det moderna samhället
- Familjen som resurs i förskolan och förskolans stödjande funktion
- Det kulturella och sociala sammanhangets betydelse för samverkan
- Utvecklingssamtal
- Juridik för förskola
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier, fältstudie, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
120 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 15 hp Förskolans pedagogik och didaktik,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan del II,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – förskollärare.
Examination
Inlämningsuppgift (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), individuell
Muntlig tentamen (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), grupp
Muntlig fältstudieuppgift (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), individuell
För VG på kursen krävs VG på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd