Kursplan - Kvalitativa förskolemiljöer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA071
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 328 s.
ISBN: 9789147111725 LIBRIS-ID: 16771381
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 212 sidor
ISBN: 9789147127757 LIBRIS-ID: s25j30x1qnhzgpwp
Clark, A & Moss, P. (2017). Listening to Young Children, Expanded. Third Edition. London : National Children's Bureau ISBN: 9781909391260
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket, 2018-03-23T10:00:00+01:00 - 112 s.
ISBN: 978-91-7559-318-0 LIBRIS-ID: 22521455
URL: Länk
-
Böcker
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 328 s.
ISBN: 9789147111725 LIBRIS-ID: 16771381
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Lund : Studentlitteratur, 2013 - 228 s.
ISBN: 978-91-44-09103-7 LIBRIS-ID: 13926312
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Listening to young children : the mosaic approach
2nd ed. : London : National Children's Bureau, c2011. - xi, 84 p.
ISBN: 9781907969263 LIBRIS-ID: 17544164
Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 201 sidor
ISBN: 9789127818392 LIBRIS-ID: 20793406
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Övrigt
-
Böcker
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 328 s.
ISBN: 9789147111725 LIBRIS-ID: 16771381
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Lund : Studentlitteratur, 2013 - 228 s.
ISBN: 978-91-44-09103-7 LIBRIS-ID: 13926312
Måluppfyllelse i förskolan
Stockholm : Skolverket, 2017 - 35 s.
ISBN: 978-91-7559-269-5 LIBRIS-ID: 20182630
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 122 sidor
ISBN: 978-91-47-12206-6 LIBRIS-ID: 19045380
Listening to young children : the mosaic approach
2nd ed. : London : National Children's Bureau, c2011. - xi, 84 p.
ISBN: 9781907969263 LIBRIS-ID: 17544164
Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 201 sidor
ISBN: 9789127818392 LIBRIS-ID: 20793406
Webbadresser
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
Övrigt
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar en fördjupad kunskap om och ett kritiskt förhållningssätt till förskolans pedagogiska verksamhet utifrån verksamhetsspecifik metodik och didaktiska perspektiv. Kursen syftar dessutom till att utveckla fördjupade teoretiska kunskaper om kvalitet utifrån dimensioner av samhälleliga, verksamhetsrelaterade målsättningar, lärarkompetens och lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- definiera begreppet kvalitet teoretiskt och praktiskt utifrån barn-, lärar-, verksamhets- och samhällsperspektiv
- visa förmåga i att självständigt och tillsammans med andra formulera verksamhetsmål utifrån barns intresse och behov i relation till aktuella styrdokument
- kritiskt granska och problematisera sitt eget och andras förhållnings- och arbetssätt
- identifiera och analysera pedagogiska dilemman och problem
- planera systematiskt kvalitetsarbete i pedagogisk verksamhet genom att skriftligt och muntligt analysera, beskriva, utvärdera verksamhetskvalitet och kreativa lärandemiljöer
- visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv på kvalitetsbegreppet i förskolan
- Kvalitet utifrån barn-, lärar-, verksamhets- och samhällsperspektiv
- Kvalitetsarbete i praktiken
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och fältstudie.
Särskild behörighet
90 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, del I,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – förskollärare.
Examination
TEN1, individuell hemtentamen, 5 hp, betyg Underkänt (U), Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG).
GRU1, muntlig gruppuppgift inkl fältstudie, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU2, muntlig gruppuppgift, 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget VG på kursen krävs VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.