Kursplan - Sjuksköterskan som ledare och teammedlem
Omfattning
5.5 hp
Kurskod
VAA202
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-08-17
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor
ISBN: 9789147128020 LIBRIS-ID: nztvsk97l387ldgf
Webbadresser
Mot en visare organisering av äldreomsorgen. Rapport från ett följeforskningsprojekt
Gothenburg Studies in Work Science Nr 17, 2019. Göteborgs Universitet,
URL: Länk
Teamarbete och förbättringskunskap, Två kärnkompetenser för god och säker vård. Rev. 2017
EAN 9789185060214 Svensk Sjuksköterskeförening och Svenska Läkarsällskapet, 2013
URL: Länk
Visa vägen i vården, ledarskap för förstärkt utvecklingskraft. Rapport 2017:7
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys,
URL: Länk
Våld, Handbok om socialtjänstens och hälso-och sjukvårdens arbete med våld i nära relationer. (Komplement till SOSFS2014:4)
Socialstyrelsen, 2016
URL: Länk
Övrigt
Tillkommer artiklar, rapporter samt relevanta styrdokument (cirka 150 s.)
-
Böcker
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Webbadresser
Mot en visare organisering av äldreomsorgen. Rapport från ett följeforskningsprojekt
Gothenburg Studies in Work Science Nr 17, 2019. Göteborgs Universitet,
URL: Länk
Teamarbete och förbättringskunskap, Två kärnkompetenser för god och säker vård. Rev. 2017
EAN 9789185060214 Svensk Sjuksköterskeförening och Svenska Läkarsällskapet, 2013
URL: Länk
Visa vägen i vården, ledarskap för förstärkt utvecklingskraft. Rapport 2017:7
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys,
URL: Länk
Våld, Handbok om socialtjänstens och hälso-och sjukvårdens arbete med våld i nära relationer. (Komplement till SOSFS2014:4)
Socialstyrelsen, 2016
URL: Länk
Övrigt
Tillkommer artiklar, rapporter samt relevanta styrdokument (cirka 150 s.)
-
Böcker
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Webbadresser
Mot en visare organisering av äldreomsorgen. Rapport från ett följeforskningsprojekt
Gothenburg Studies in Work Science Nr 17, 2019. Göteborgs Universitet,
URL: Länk
Teamarbete och förbättringskunskap, Två kärnkompetenser för god och säker vård. Rev. 2017
EAN 9789185060214 Svensk Sjuksköterskeförening och Svenska Läkarsällskapet, 2013
URL: Länk
Visa vägen i vården, ledarskap för förstärkt utvecklingskraft. Rapport 2017:7
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys,
URL: Länk
Våld, Handbok om socialtjänstens och hälso-och sjukvårdens arbete med våld i nära relationer. (Komplement till SOSFS2014:4)
Socialstyrelsen, 2016
URL: Länk
Övrigt
Tillkommer artiklar, rapporter samt relevanta styrdokument (cirka 150 s.)
-
Böcker
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Webbadresser
Teamarbete och förbättringskunskap, Två kärnkompetenser för god och säker vård. Rev. 2017
EAN 9789185060214 Svensk Sjuksköterskeförening och Svenska Läkarsällskapet, 2013
URL: Länk
Visa vägen i vården, ledarskap för förstärkt utvecklingskraft. Rapport 2017:7
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys,
URL: Länk
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska och för legitimerad sjuksköterska med specialisering inom hälsoinformatik
Svensk Sjuksköterskeförening och Sektionen för hälsoinformatik,
URL: Länk
Övrigt
Tillkommer artiklar, rapporter samt relevanta styrdokument (cirka 200 s.)
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper och färdigheter om sjuksköterskans ledarskap och plats i organisationen utifrån ett professionellt och pedagogiskt perspektiv samt med särskild inriktning på samverkan i team, säker vård och förbättringsarbete. Vidare ska studenten öka sin kompetens samt kunna värdera informatik och digitala verktyg som hjälpmedel i nutida ledarskapsarbete och inför framtida krav och utmaningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. självständigt identifiera och analysera ledarskapsproblem, konflikter samt hot och våld i olika former av relationer, och deras innebörd för sjuksköterskans professionella yrkesutövning
2. redogöra för och diskutera samverkan i team samt interprofessionell kommunikation med fokus på pedagogiska aspekter
3. självständigt identifiera problemområden i behov av utveckling och utifrån förbättringskunskap och pedagogiskt perspektiv planera för säker vård
4. planera genomförande av och värdera utbildningsinsatser med hjälp av digitala verktyg och befintliga digitala utbildningsmaterial
5. tillämpa teoretiska kunskaper och färdigheter i S-HLR inkluderande reflektion över eget och andras lärande i team samt gruppsamverkan
Innehåll
Sjuksköterskans ledarskap och placering i organisationen
Ledarskap och pedagogiskt arbete nu och i framtiden
Ledarskapets komplexitet
Samverkan i team
Interprofessionell kommunikation
Förbättringskunskap och förbättringsarbete för säker vård
Pedagogiska digitala verktyg i ledarskapsarbete
S-HLR med fokus på samarbete i team
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 och följande godkända kurser från år 2, lästa på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande: Vårdprocessen, dokumentation och kulturell kompetens 7,5 hp, Vetenskaplig teori och metod 2, 7,5 hp, Vårdande samtal och bemötande, 5 hp, Sjuksköterskan som pedagog och ledare, 5 hp, Professionsblock 2 med inriktning psykisk ohälsa, 7,5 hp och Professionsblock 2 med inriktning somatisk vård, 7,5 hp.
Examination
SEM1, Seminarium 1.5 hp, Lärandemål 1 och 4, Betyg Godkänd eller Underkänd
INL1, Inlämningsuppgift 2.5 hp Lärandemål 1 och 2, Betyg Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande 1.0 hp, Lärandemål 3 och 4, Betyg Godkänd eller Underkänd
VIL 2, Verksamhetsintegrerat lärande 0.5 hp Lärandemål 2 och 5, Betyg Godkänd eller Underkänd
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1, VIL1 och VIL2. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAA003