Kursplan - Utveckling och lärande för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU138
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 284 s.
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) LIBRIS-ID: 11719319
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 251 s.
ISBN: 91-44-04394-5 LIBRIS-ID: 10119418
Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 200 s.
ISBN: 9789144094953 LIBRIS-ID: 14844962
Contemporary theories of learning : learning theorists... in their own words
Second edition : London : Routledge, 2018 - x, 265 pages
ISBN: 9781138550490 LIBRIS-ID: 22553967
Artiklar
Jakobsson, A. (2012) Sociokulturella perspektiv på lärande och utveckling: Lärande som begreppsmässig precisering och koordinering. Pedagogisk Forskning i Sverige. 2012 årg 17 nr 3-4 s. 152-170.
Övrigt
Övrig litteratur tillkommer och tillhandahålls av kurslärare.
-
Böcker
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 284 s.
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) LIBRIS-ID: 11719319
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 251 s.
ISBN: 91-44-04394-5 LIBRIS-ID: 10119418
Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 200 s.
ISBN: 9789144094953 LIBRIS-ID: 14844962
Artiklar
Jakobsson, A. (2012) Sociokulturella perspektiv på lärande och utveckling: Lärande som begreppsmässig precisering och koordinering. Pedagogisk Forskning i Sverige. 2012 årg 17 nr 3-4 s. 152-170.
Övrigt
Övrig litteratur tillkommer och tillhandahålls av kurslärare.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande, särskilt den del som gäller grundskolans årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra resonemang om hur barns/elevers kunskaper och erfarenheter kan tas till vara för att stimulera och stödja varje barns/elevs utveckling och lärande i olika lärandemiljöer, med avseende på digitalisering, entreprenörskap och estetiska lärandeprocesser
3. analysera och reflektera kring frågor som rör ålder, kroppsuppfattning, sex och samlevnad
4. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Arvets, miljöns och kulturens betydelse för barns utveckling och lärande
- Teoretiska perspektiv om barns utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Förutsättningar för lärande
- Digitalisering
- Entreprenörskap
- Estetiska lärandeprocesser
- Kroppen, sex och samlevnad
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudie.
Särskild behörighet
7,5 hp från Grundlärarprogrammet 4-6.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, muntlig och/eller skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, individuell muntlig och/eller skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd