Kursplan - Ojämlikhet i hälsa och vård bland barn och äldre
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
FHA202
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-23
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 316 sidor
ISBN: 9789144151069 LIBRIS-ID: 5lq537gp33fdwfq5
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
-
Böcker
Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 264 s.
ISBN: 9789144059068 LIBRIS-ID: 18472627
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
-
Böcker
Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 264 s.
ISBN: 9789144059068 LIBRIS-ID: 18472627
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
-
Böcker
Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 264 s.
ISBN: 9789144059068 LIBRIS-ID: 18472627
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
-
Böcker
Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 264 s.
ISBN: 9789144059068 LIBRIS-ID: 18472627
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska kunna beskriva ojämlika förhållanden för hälsa och vård bland barn och äldre, samt redogöra för hälsofrämjande åtgärder och sjukdomsförebyggande arbete bland barn och äldre som kan bidra till ökad jämlikhet i hälsa.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva förekomst av ojämlikhet i hälsa och dess hälsoeffekter bland barn och äldre
2. reflektera kring ojämlika förhållanden och dess orsaker för vård bland barn och äldre ur folkhälsoperspektiv
3. redogöra för hälsofrämjande åtgärder och sjukdomsförebyggande arbete som kan bidra till ökad jämlikhet i hälsa bland barn och äldre
Innehåll
Kursen omfattar 2,5 högskolepoäng teoretiska studier, varav 0.5 hp kopplas till verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Jämlikhet i hälsa
Jämlik vård
Ojämlikhet i hälsa bland barn och äldre ur ett folkhälsoperspektiv
Riskfaktorer för hälsa bland barn och äldre
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete
Hälsofrämjande stödfunktioner i samhället
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av föreläsningar och litteraturstudier både på campus och via webbaserade inslag. Undervisningsformerna syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande med evidensbas samt utveckla sin reflekterande förmåga.
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola, Människan vid ohälsa och sjukdom, 13 hp och Förebygga ohälsa och sjukdom ur ett folkhälsoperspektiv 2 hp eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 2.5 hp. Individuell inlämningsuppgift och aktivt deltagande i tillhörande workshop avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Godkänd på kursen krävs G på INL1. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd