Kursplan - Litteratur och flerspråkighet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA007
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteraturhistoriens grundbegrepp
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 234 s.
ISBN: 91-44-04255-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9431343
Etnisk maktordning i skola och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 177 sidor
ISBN: 978-91-44-12154-3 LIBRIS-ID: 22198808
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 150 s.
ISBN: 978-91-44-06025-5 LIBRIS-ID: 13500498
Reflections on exile and other essays
Cambridge, Mass. : Harvard University Press, 2000 - xxxv, 617 s.
ISBN: 0-674-00302-0 LIBRIS-ID: 8293780
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Följande böcker läses i sin helhet (om inte annat anges) i valfri utgåva:
Artiklar
An Ecological View of Whole-Class Discussions in a Second Language Literature Classroom: Teacher Reformulations as Affordances for Learning
2014
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/modl.12119/full
Welsch, Wolfgang, Transculturality. The Changing Form of Culture Today, Filozofski vestnik, 22, 2001:2, s. 59-86
URL: https://ojs.zrc-sazu.si/filozofski-vestnik/article/viewFile/3602/3295)
Övrigt
Tillkommer litteratur från kurskompendium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om svensk, europeisk och utomeuropeisk litteratur i ett flerspråkigt och kontrastivt perspektiv samt insikter i frågeställningar om litteratur och identitet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. diskutera litterära verk och relatera dem till frågor om flerspråkighet, identitet och kulturmöten
2. diskutera litteratur från olika kulturer och relatera till genrer och historiska förhållanden
3. planera andraspråksundervisning med utgångspunkt i skönlitteratur på ett sätt som gynnar språkutveckling samt ger förståelse för förhållanden mellan litteraturer och kulturer
Innehåll
- Litteraturhistorieskrivning och konstruktion av nationell identitet
- Idéer om världslitteratur
- Översättning av texter och kulturer
- Exillitteratur och migrationsfrågor
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, övningar och seminarier.
Särskild behörighet
60 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy, samt
- 15 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1 , seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudie, 2,5 hp, muntlig och skriftlig redovisning avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd