Kursplan - Introduktion till svenska språket för ämneslärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA032
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 129 s.
ISBN: 978-91-44-05936-5 LIBRIS-ID: 13500497
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144120805 LIBRIS-ID: 22697681
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Retorik för lärare : konsten att välja språk konstruktivt
6. uppl. : Ödåkra : Retorikförlaget, 2015 - 141 s.
ISBN: 978-91-86093-03-7 LIBRIS-ID: 21605056
Lära för skrivundervisning : en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket
Upplaga 1 : Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, 2018 - 1 onlineresurs (260 sidor)
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Artiklar
Text som kontext. Rum, plats och text som social situation
Utbildning och lärande, volym 4, nr 1, 2010
URL: http://www.his.se/Forskning/Amnesrelaterad-forskning/Utbildningsvetenskap/UoL/Tidigare-nummer/
Bedömarvariation. Balansen mellan teknisk och hermeneutisk rationalitet vid bedömning av skrivprov
Språk & Stil, vol. 22, 2014
Webbadresser
Övrigt
Lärarproducerat material och/eller artiklar kan tillkomma (finns på MDH:s lärplattform)
-
Böcker
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 129 s.
ISBN: 978-91-44-05936-5 LIBRIS-ID: 13500497
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144120805 LIBRIS-ID: 22697681
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8
Örebro : Örebro universitet, 2007 - 302 s.
ISBN: 91-7668-523-3 LIBRIS-ID: 10344056
URL: Länk
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Retorik för lärare : konsten att välja språk konstruktivt
6. uppl. : Ödåkra : Retorikförlaget, 2015 - 141 s.
ISBN: 978-91-86093-03-7 LIBRIS-ID: 21605056
Artiklar
Text som kontext. Rum, plats och text som social situation
Utbildning och lärande, volym 4, nr 1, 2010
URL: http://www.his.se/Forskning/Amnesrelaterad-forskning/Utbildningsvetenskap/UoL/Tidigare-nummer/
Bedömarvariation. Balansen mellan teknisk och hermeneutisk rationalitet vid bedömning av skrivprov
Språk & Stil, vol. 22, 2014
Webbadresser
Övrigt
Lärarproducerat material och/eller artiklar kan tillkomma (finns på MDH:s lärplattform)
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om språkvetenskaplig och språkdidaktisk terminologi, med fokus på skrivprocess, grammatik samt enspråkiga och flerspråkiga elevers språkutveckling. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskaper i textproduktion, textanalys, elevtextbedömning samt muntlig framställning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för teorier om skrivande, inklusive skrivprocess och responsgivning
2. producera texter för olika syften och i olika genrer
3. ge utvecklande respons på elevtexter och andra texter, såväl muntligt som skriftligt
4. redogöra för grundläggande språkvetenskaplig terminologi samt tillämpa relevant grammatisk terminologi vid textanalys
5. diskutera grundläggande begrepp inom svenska språkets didaktik
6. delta aktivt i boksamtal och reflektera över sin deltagarroll
7. tillämpa grundläggande retoriska grepp i samband med muntliga framträdanden och diskutera retorikens betydelse för lärarrollen och de egna studierna
8. analysera och bedöma enspråkiga och flerspråkiga elevers texter samt reflektera kring elevers språkutveckling
9. diskutera hur läsande, samtal och skrivande kan integreras i undervisningen i syfte att bidra till språkutveckling och kunskapsutveckling i ett mångkulturellt samhälle
10. kritiskt redogöra för olika aspekter på digital kompetens i relation till lärandet i ämnet svenska
11. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och en ändamålsenlig framställning i akademiskt skrivande
Innehåll
- Skrivteorier
- Metoder och modeller för processorienterat skrivande, exempelvis genrepedagogik
- Responsgivning i teori och praktik
- Grundläggande språkvetenskaplig terminologi i grammatik och fonetik
- Introduktion till svenskämnets didaktik
- Boksamtal som didaktiskt redskap
- Grundläggande retoriska begrepp och muntlig framställning
- Introduktion till textanalys och bedömning
- Didaktiska och metodiska aspekter på integrering av läsande, samtal och skrivande
- Ämnesdidaktiska aspekter på digital kompetens
- Vetenskapligt skrivande
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier.
Särskild behörighet
Student vid Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
FSR1, fältstudie, 1 hp, muntlig redovisning avseende lärandemål 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 4,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen (skrivteorier och språkutveckling) avseende lärandemål 1-3, 5 och 8-11, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 4 hp, salstentamen (språkets struktur) avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
ÖVN1, övning, 2,5 hp, muntliga och skriftliga uppgifter (textproduktion och responsgivning) avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN2, övning, 1 hp, muntliga och skriftliga uppgifter (elevtextrespons) avseende lärandemål 4 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN3, övning, 1 hp, muntliga och skriftliga uppgifter (boksamtal) avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN4, övning, 1 hp, muntliga uppgifter (retorik) avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på HEM1 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd