Kursplan - Engelska för ämneslärare: syntax och fonetik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ENA134
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
A University Grammar of English - - with a Swedish Perspective
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 586 s.
ISBN: 9789144104997 LIBRIS-ID: 18099765
Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 147 s.
ISBN: 91-44-03409-1 LIBRIS-ID: 9752056
Artiklar
Lyster, R. (2015). The Relative Effectiveness of Corrective Feedback in Classroom Interaction. In N. Markee (ed.) The Handbook of Classroom Discourse and Interaction (pp. 213-228). Malden, MA: John Wiley.
Referenslitteratur
Focus on form as a joint accomplishment: An attempt to bridge the gap between focus on form research and conversation analytic research on SLA. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 51(4), 323-351
2013
Corrective feedback and learner uptake: negotiation of form in communicative classrooms. Studies in Second Language Acquisition 19, 37-66.
1997
Negotiation of form, recasts, and explicit correction in relation to error types and learner repair in immersion classrooms. Language Learning, 51(s1), 265-301.
2001
Oral corrective feedback in second language classrooms. Language Teaching, 46(1), 1-40
2013
Corrective feedback and learner uptake in communicative classrooms across instructional settings. Language Teaching Research, 8(3), 263-300
2004
Webbadresser
British English pronunciation:
URL: http://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/pronunciation
Learners Dictionaries
Övrigt
A good English-English learner dictionary is recommended as a reference. Additional material may be provided and assigned by the teachers.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om engelska språkets ljudsystem och grammatiska strukturer, samt om didaktiska perspektiv på dessa, för att så småningom kunna undervisa i engelska på den aktuella nivån i enlighet med intentionerna i gällande styrdokument. Kursen syftar vidare till att ge möjlighet till att utöka grunden för ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt som ska ge studenten verktyg att kontinuerligt kunna utveckla sin lärarroll.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva engelskans ljudsystem med hjälp av grundläggande fonetisk terminologi
2. tillämpa det internationella fonetiska alfabetet för att läsa och producera enklare transkription
3. identifiera syntaktiska strukturer och tillämpa relevant terminologi för att analysera ord, fraser, satser och meningar
4. redogöra för didaktiska perspektiv på språkets form och koppla dessa till praktiska tillämpningar i skolan
Innehåll
- Fonetik och fonologi
- Syntax
- Didaktiska perspektiv på språkets form och funktion
- Fältstudier
Undervisning
Undervisningen sker på engelska, i form av föreläsningar, seminarier, olika typer av övningar samt fältstudier. Undervisningen innehåller IKT-baserade moment.
Särskild behörighet
30 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 4,5 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan.
Examination
OBN1, obligatorisk närvaro, 1,5 hp, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN1, övning, 1,5 hp, webbaserade övningar avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1,5 hp, muntliga och skriftliga uppgifter i språkdidaktik, inklusive fältstudie, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, salstentamen, 1,5 hp, avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN3, salstentamen, 1,5 hp, avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på minst 3 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd