Kursplan - Att arbeta som speciallärare med matematikutveckling II
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA916
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Why is math so hard for some children? : the nature and origins of mathematical learning difficulties and disabilities
Baltimore, Md. : Paul H. Brookes Pub. Co., cop. 2007. - xxviii, 457 p.
ISBN: 978-1-55766-864-6 LIBRIS-ID: 10432910
URL: Länk
Tillkommer: ca 500 sidor egen vald litteratur i samband med INL2. Samt val av en artikel och en avhandling utifrån urvalet som kursledningen har tagit fram.
Kompendier
Koljonen, T. (2014). Finnish Teacher Guides in Mathematics: Resources for Primary School Teachers in Designing Teaching. Mälardalen University Press. Licentiate Theses No. 178.
Larsson, M. (2015). Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom - Theorizing challenges and support for teachers. Västerås: Mälardalens högskola. Doktorsavhandling.
Liljekvist, Y. (2014). Lärande i matematik. Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper. Doktorsavhandling. Karlstad University Studies.
Lindenskov, L. (Ed.). (2016). Special Needs in Mathematics Education. Aarhus: CURSIV 18, Danish School of Education, Aarhus University.
Skolverket. (2014). Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Skolverket.
Vetenskapsrådet. (2015). Delrapport från skolforskningsprojektet: Kartläggning av forskning om formativ bedömning, klassrumsundervisning och läromedel i matematik. Stockholm: Skolverket.
Wettergren. S. (2013). SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet. En studie av lärares tankestilar. Licentiatuppsats. Stockholm: Stockholms universitet.
Artiklar
Ashcraft, M.H. (2002). Math Anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. American Psychological Society, 11; 5, 181-185.
Berry, R. & Kim, N. (2008). Exploring teacher talk during mathematics instruction in an inclusion classroom. The Journal of Educational Research, 101(6), 363-377.
Dowker, A., Sarkar, A., & Yen Lool, C. (2016). Mathmeatics anxiety: What have we learned in 60 years? Fronier in Psychology, 7(508), 1-16. Doi: 10.3389/fpsyg.2016.00508
Erfjord, I., Hundeland, P. S., Carlsen, M. (2012). Kindergartens teachers accounts of their developing mathematical practice. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 44, 653-664.
Grothérus, A., Jeppsson F., & Samuelsson J. (2018). Formative Scaffolding: how to alter the level and strength of self-efficacy and foster self-regulation in a mathematics test situation. Doi: 10.1080/09650792.2018.1538893.
Göransson, K., Hellblom-Thibblin, T., & Axdorph, E. (2015) A Conceptual Approach to Teaching Mathematics to Students with Intellectual Disability. Scandinavian Journal of Educational Research.
Hufferd-Ackles, K., & Sherin, M. G (2004) Describing levels and components of a math-talk learning community. Journal for Research in Mathematics Education, 35(2), 81-116.
Peng, A., & Nyroos, M. (2012). Values in effective mathematics lessons in Sweden: what do they tell us? Mathematics Enthusiast. 9 (3), 409-429.
Referenslitteratur
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Övrigt
Hummel, J. H., Whatley, M. A., Monetti, D. M., Briihl, D. S., & Adams, K. S. (2009). Using the 6th edition of the APA manual: A guide for students. A paper presented at the annual meeting of the Georgia Educational Research Association, Savannah.
A Guide to APA Referencing Style: 6 th Edition. (2017). Produced by UCOL, Universal college of learning. Palmerston North Technical school: New Zealand.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redovisa, värdera och kritiskt granska åtgärder på individuell-, grupp- och organisationsnivå för att möta hinder i matematiklärande ur såväl didaktiska som teoretiska perspektiv
2. kritiskt och självständigt genomföra en pedagogisk utredning av hinder i matematiklärande samt analysera och dra pedagogiska slutsatser av denna utredning
3. problematisera, värdera och reflektera över innebörd och konsekvenser av utredning, dokumentation och bedömning gällande hinder i matematiklärande utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter
4. redovisa och presentera ett eget fördjupningsarbete med koppling till hinder i matematiklärande grundat på en identifierad och formulerad specialpedagogisk frågeställning
Innehåll
- Vetenskapliga teorier och metoder för att som speciallärare möta hinder i matematikutveckling – fördjupning
- Pedagogisk utredning, dokumentation och bedömning
- Eget valt fördjupningsområde med grund i specialpedagogisk forskning
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier och gruppövningar.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet II.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, fältstudie avseende lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd