Kursplan - Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling I
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA917
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2007 - 107 s.
ISBN: 978-91-7307-107-9 LIBRIS-ID: 10440255
Artiklar
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Övrigt
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera förutsättningar för barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling och hinder i denna process utifrån områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning
2. analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika perspektiv på, och teorier om språk-, skriv- och läsutveckling
3. granska, analysera och jämföra olika arbetssätt och lärmiljöer för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen mot bakgrund av aktuell specialpedagogisk forskning
4. identifiera och analysera olika steg i kartläggning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på språk-, skriv- och läsutveckling
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen
- Kartläggning av barns och elevers språk- skriv- och läsutveckling
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier och gruppövningar.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet II.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7 hp, skriftlig redovisning avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd