Kursplan - Engelska för ämneslärare: litteratur 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ENA212
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Jane Eyre : an authoritative text, contexts, criticism
3. ed. : New York : Norton, cop. 2001 - ix, 534 p.
ISBN: 0-393-97542-8 (pbk.) LIBRIS-ID: 4885732
"They Say / I Say": The Moves That Matter in Academic Writing, with 2016 MLA Update.
9780393617436, 2016
The Norton introduction to literature
Shorter 12. ed. : New York : Norton, 2016 - 1996, 47 s.
ISBN: 9780393938920 LIBRIS-ID: 19282376
English literature in context
Second edition. : Cambridge : Cambridge University Press, 2017. - xx, 735 pages
ISBN: 1-316-50663-0 LIBRIS-ID: 20141012
The Tempest
9780230217850,
A new introduction to American studies
1. ed. : Harlow : Pearson Education, 2006 - 413 s.
ISBN: 978-0-582-89437-2 LIBRIS-ID: 10221748
Teaching literature in a second language
Edingburgh : Edingburgh University Press, 2000 - viii, 205 s.
ISBN: 0-7486-1259-9 (pbk) LIBRIS-ID: 5558299
The Importance of Being Earnest
WW Norton Co, 2005-11
Kompendier
Ett litteraturkompendium finns på kursplatsen i Canvas.
Referenslitteratur
Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 546 s.
ISBN: 978-91-44-07714-7 LIBRIS-ID: 12336091
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig ett historiskt perspektiv på engelskspråkig litteratur, samt en breddad och fördjupad medvetenhet om litteraturens roll i språkundervisningen, för att så småningom kunna undervisa i engelska på den aktuella nivån i enlighet med intentionerna i gällande styrdokument. Kursen syftar vidare till att ge studenten möjlighet till att vidareutveckla ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt som ett verktyg i den kontinuerliga utvecklingen av sin lärarroll.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva centrala epoker och genrer i engelskspråkig litteratur
2. tillämpa kunskaper om litterära och historiska perioder och deras utmärkande drag på läsning och analys av enskilda litterära verk
3. använda vetenskapliga källor och relevant metod för att stödja tolkningar av litterära verk på akademisk talad och skriven engelska
4. praktiskt tillämpa och reflektera över litteraturdidaktisk teori och metod, inklusive IKT
Innehåll
- Översikt över den engelskspråkiga litteraturens historia
- Introduktion till litteraturvetenskaplig metod
- Akademiskt skrivande
- Litteraturdidaktisk teori och metod, inklusive IKT
- Fältstudier
Undervisning
Undervisningen sker på engelska, i form av föreläsningar, seminarier, olika typer av övningar samt fältstudier. Undervisningen innehåller IKT-baserade moment.
Särskild behörighet
60 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy, samt
- 15 hp Engelska för ämneslärare.
Examination
OBN1, obligatorisk närvaro, 1 hp, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN1, övning, 1 hp, onlinetest, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, muntlig presentation, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 2,5 hp, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 2 hp, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda på engelska med en hög grad av språkriktighet och en god stilnivå.
För VG på kursen krävs VG på minst 3 hp inklusive TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd