Kursplan - Utvärdering och utvecklingsarbete -ämneslärare Gy
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU011
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2017-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärare som praktiker och forskare : om praxisnära forskning
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet, 2011 - 79 s.
ISBN: 9789197808859 LIBRIS-ID: 12105306
Skolutvecklingens många ansikten
Stockholm:Myndigheten för skolutveckling, 2003
Från snack till verkstad: Förebyggande utvecklingsarbete med ungdomar
Ungdomsstyrelsens skrifter, 2016
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 120 s.
ISBN: 9789147099337 LIBRIS-ID: 11783077
Artiklar
Utvärderingsmodeller
Socialvetenskapliga Tidskrift, 2002
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig kunskaper om och metoder för utvärdering och utvecklingsarbete i gymnasieskolan och vilken betydelse detta har för kunskapsutveckling inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. systematisera, analysera och kritiskt granska olika modeller för utvärdering och utvecklingsarbeten
2. utvärdera pågående didaktisk verksamhet i det egna ämnet eller ämnesområdet
3. genomföra pedagogisk dokumentation
4. presentera alternativ till fortsatt verksamhetsutveckling med utgångspunkt från reflektion och relevant forskning
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utvärdering och utvecklingsarbete i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv
- Pedagogisk observation, dokumentation och reflektion
- Forskningsetik och forskares etik
- Rapportering och redovisning
- Didaktisk verksamhet, dess innehåll och metodik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
180 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – ämneslärare,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 – ämneslärare,
- 60 hp Svenska för ämneslärare eller 60 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 45 hp Engelska för ämneslärare, 45 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare, 45 hp Teknik för ämneslärare eller 45 hp Samhällskunskap för ämneslärare.
Examination
Tentamen, utvärdering och utvecklingsarbete (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG), lärandemål 1 och 5
Fältstudie, utvärdering och dokumentation (PRO1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänt (G), lärandemål 2 och 3
Seminarium, fortsatt verksamhetsutveckling (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänt (G), lärandemål 4
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd