Kursplan - Specialpedagogik - ämneslärare gy
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU118
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 397 s.
ISBN: 9789127143593 LIBRIS-ID: 18358368
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Artiklar
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Övrigt
Relevanta styrdokument Artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
-
Böcker
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 397 s.
ISBN: 9789127143593 LIBRIS-ID: 18358368
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Artiklar
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Referenslitteratur
Övrigt
Relevanta styrdokument Artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Syfte
Kursens syfte är att studenterna utvecklar kunskap om den specialpedagogiska verksamhetens framväxt, hur olika perspektiv inom specialpedagogik kommer till uttryck i dagens skola, samt vilken betydelse detta har för elever med olika förutsättningar och erfarenheter.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument.
- kritiskt granska och jämföra olika synsätt och teorier kopplade till specialpedagogiska verksamhet och dess betydelse för elevers lärande och utveckling
- redogöra för och jämföra kartläggning och åtgärder för elever i behov av särskilt stöd
- reflektera över sin professionella roll och betydelsen av samverkan i specialpedagogiskt arbete
Innehåll
- Dagens specialpedagogiska verksamhet i en historisk belysning
- Olika perspektiv inom specialpedagogik och deras konsekvenser för praktiskt pedagogiskt arbete
- Att möta elever med olika förutsättningar, erfarenheter och behov
- Att samverka kring kartläggning och åtgärder för att underlätta lärande och utveckling för elever i behov av särskilt stöd
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och fältstudier.
Särskild behörighet
90 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – ämneslärare,
- 30 hp Svenska för ämneslärare eller 30 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 30 hp Engelska för ämneslärare, 30 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare, 30 hp Teknik för ämneslärare eller 30 hp Samhällskunskap för ämneslärare.
alternativt
30 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 3 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – KPU, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 – KPU.
Examination
Skriftlig redovisning (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Muntlig och skriftlig redovisning (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd