Kursplan - Att lära på sitt andraspråk
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA236
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-03
Reviderad
2017-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789173828468 (korr.) LIBRIS-ID: 11583184
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2010 - 287 s.
ISBN: 978-91-7382-841-3 LIBRIS-ID: 11622071
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
4. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 - 275 s.
ISBN: 9789173828772 LIBRIS-ID: 18557311
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Flerspråkighet som resurs : symposium 2015
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2016] - 323 sidor
ISBN: 9789147122073 LIBRIS-ID: 19716581
Artiklar
Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga
Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 5:1, 37-68, 2010
OrdiL-en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år
2007
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20503/1/gupea_2077_20503_1.pdf
Assessing learning - a language based approach
Stockholm: HLS förlag, 2006
URL: http://www.su.se/polopoly_fs/1.84020.1333710072!/menu/standard/file/2006_3_Polias.pdf
Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011 - 108 s.
ISBN: 9789174474114 LIBRIS-ID: 12455895
URL: Fulltext
Flerspråkighet som resurs i NO-klassrummet. Pedagogisk forskning i Sverige 21 (1-2).
2016
URL: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1423/1267
Webbadresser
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012,
Hur blir man klok på sitt andraspråk?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012,
Referenslitteratur
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Making it matter: Relevant instruction for new mainstream students.
Kappa Delta Pi Record, 2012
Andraspråksinlärning och Andraspråksutveckling hos Vuxna
Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen, Stockholm, 26 februari 2015 del 1,
Övrigt
Kursplaner i svenska som andraspråk samt övriga ämnen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Ytterligare material tillkommer enligt lärares anvisningar.
-
Böcker
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789173828468 (korr.) LIBRIS-ID: 11583184
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2010 - 287 s.
ISBN: 978-91-7382-841-3 LIBRIS-ID: 11622071
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
4. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 - 275 s.
ISBN: 9789173828772 LIBRIS-ID: 18557311
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Klassrumsinteraktion och flerspråkighet : ett kritiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 228 s.
ISBN: 978-91-47-11208-1 LIBRIS-ID: 18445429
Artiklar
Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga
Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 5:1, 37-68, 2010
OrdiL-en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år
2007
URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20503/1/gupea_2077_20503_1.pdf
Assessing learning - a language based approach
Stockholm: HLS förlag, 2006
URL: http://www.su.se/polopoly_fs/1.84020.1333710072!/menu/standard/file/2006_3_Polias.pdf
Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011 - 108 s.
ISBN: 9789174474114 LIBRIS-ID: 12455895
URL: Fulltext
Webbadresser
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012,
Hur blir man klok på sitt andraspråk?
Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012,
Referenslitteratur
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Making it matter: Relevant instruction for new mainstream students.
Kappa Delta Pi Record, 2012
Andraspråksinlärning och Andraspråksutveckling hos Vuxna
Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen, Stockholm, 26 februari 2015 del 1,
Övrigt
Kursplaner i svenska som andraspråk samt övriga ämnen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Ytterligare material tillkommer enligt lärares anvisningar.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om vad det innebär för barn och vuxna att lära sig genom sitt andraspråk samt att behandla språkets roll för kunskapsutvecklingen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för hur lärande på ett andraspråk går till och diskutera språkets betydelse för kunskapsutvecklingen
- tillämpa undervisningsmetoder som är såväl språk- som kunskapsutvecklande
- belysa läs- och skrivutveckling i ett andraspråksperspektiv
- diskutera språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
- analysera läromedel ur ett andraspråksperspektiv
Innehåll
- Metoder för språk- och kunskapsutvecklande undervisning
- Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
- Språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
- Läromedelsanalys ur ett andraspråksperspektiv
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar och fältuppgift.
Särskild behörighet
60 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy, samt
- 15 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare.
Examination
Tentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), Inlämningsuppgifter redovisas skriftligt och muntligt
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), Skriftlig inlämning
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG ska studenten ha uppnått detta betyg på TEN1.
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd