Kursplan - Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare 4-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU209
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli lärare
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 342 sidor
ISBN: 9789147122851 LIBRIS-ID: r0nm444qpkf6v7sn
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag, 2016 - 93 s.
ISBN: 9789197558488 LIBRIS-ID: 19452034
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Kompendier
Pedagogikens klassiker - texter om fostran, pedagogik och bildning. Tillhandahålls av UKK
Artiklar
Biesta, G.J.J.; Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1. , 2009 -
Langmann, Elisabet; Månsson, Niclas; Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken Pedagogisk Forskning i Sverige, 21(1-2), 2018 -
Sund, Louise; Pashby, Karen; Is It That We Do Not Want Them to Have Washing Machines? Ethical Global Issues Pedagogy in Swedish Classrooms. Sustainability, 10, 3552, 2018 -
Webbadresser
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
URL: https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet
Referenslitteratur
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor valbar litteratur.
Syfte
Kursen syftar till att ge den studerande möjlighet att tillägna sig en överblick om skolväsendets historia, dess organisation och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar också till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation ur ett historiskt perspektiv
2. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
3. undersöka och diskutera den egna övningsskolan och dess verksamhet utifrån mångfalds - och genusperspektiv
4. orientera sig i läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
5. analysera utbildningsväsendets styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
6. planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet
7. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utbildningsfilosofi
- Den svenska skolans framväxt och organisation
- Läroplansteori och didaktik
- Skolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Skolans styrdokument utifrån demokrati- mångfalds- och genusfrågor
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
7,5 hp från Grundlärarprogrammet 4-6.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-2 samt 4-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4,5 hp, muntligt och skriftligt projektarbete avseende lärandemål 4-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd