Kursplan - Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU210
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogisk takt - Lärares didaktiska och relationella kompetens
Liber, 2022 - 172 sidor
ISBN: 9789147144655 LIBRIS-ID: r67h45mhptx2pf2l
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 212 s.
ISBN: 978-91-47-09951-1 LIBRIS-ID: 12280090
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 362 s.
ISBN: 978-91-27-13005-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12066709
Hållbar utveckling : Didaktik för ämnesövergripande undervisning
2 uppl. : Liber, 2024 - 244 sidor
ISBN: 9789147149797 LIBRIS-ID: cvv9zg1x9xl2prvh
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Artiklar
Mångfald, jämlikhet och jämställdhet - interkulturellt lärande och integration, i Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mångfald
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Skolan, barnet och samhällslivet. I: Burman, A. (red.) Den reflekterande erfarenheten. John Dewey om demokrati, utbildning och tänkande. Södertörn Studies in Higher Education
2014
Webbadresser
SCB (odaterad) Innan grundskolan fanns. Översikt över historisk utbildningsstatistik 1944-2018
URL: SCB
Referenslitteratur
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Stockholm : Carlsson, 2006 - 380, [1] s.
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9883178
Övrigt
Myndigheten för skolutveckling. Hållbar utveckling i praktiken - så gjorde vi på vår skola
Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2004
Shaping the Education of Tomorrow: 2012 Report on the UN Decade of ESD
Paris: UNESCO, 2012
-
Böcker
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Pedagogisk takt - Lärares didaktiska och relationella kompetens
Liber, 2022 - 172 sidor
ISBN: 9789147144655 LIBRIS-ID: r67h45mhptx2pf2l
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 212 s.
ISBN: 978-91-47-09951-1 LIBRIS-ID: 12280090
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 362 s.
ISBN: 978-91-27-13005-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12066709
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Artiklar
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Mångfald, jämlikhet och jämställdhet - interkulturellt lärande och integration, i Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mångfald
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Skolan, barnet och samhällslivet. I: Burman, A. (red.) Den reflekterande erfarenheten. John Dewey om demokrati, utbildning och tänkande. Södertörn Studies in Higher Education
2014
Vad kan utbildning åstadkomma? En kritik av idealiserade föreställningar om utbildning
Utbildning & Demokrati 2010, vol 19, nr 3, 2010
Webbadresser
Referenslitteratur
Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Stockholm : Carlsson, 2006 - 380, [1] s.
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9883178
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
Övrigt
Myndigheten för skolutveckling (2004). Hållbar utveckling i praktiken -så gjorde vi på vår skola. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Valda delar (s.1-24). Rapport. Tillhandahålls av UKK.
UNESCO (2012). Shaping the Education of Tomorrow: 2012 Report on the UN Decade of ESD. Paris: UNESCO. Valda delar (kap 1.1 och 2). Rapport. Tillhandahålls av UKK.
-
Böcker
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 212 s.
ISBN: 978-91-47-09951-1 LIBRIS-ID: 12280090
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 362 s.
ISBN: 978-91-27-13005-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12066709
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Artiklar
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Mångfald, jämlikhet och jämställdhet - interkulturellt lärande och integration, i Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mångfald
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Skolan, barnet och samhällslivet. I: Burman, A. (red.) Den reflekterande erfarenheten. John Dewey om demokrati, utbildning och tänkande. Södertörn Studies in Higher Education
2014
Curriculum study, curriculum history, and curriculum theory: the reason of reason. Journal of Curriculum Studies, 41(3), s. 301-309
2009
Vad kan utbildning åstadkomma? En kritik av idealiserade föreställningar om utbildning
Utbildning & Demokrati 2010, vol 19, nr 3, 2010
Webbadresser
Referenslitteratur
Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Stockholm : Carlsson, 2006 - 380, [1] s.
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9883178
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
Övrigt
Myndigheten för skolutveckling (2004). Hållbar utveckling i praktiken -så gjorde vi på vår skola. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Valda delar (s.1-24). Rapport. Tillhandahålls av UKK.
UNESCO (2012). Shaping the Education of Tomorrow: 2012 Report on the UN Decade of ESD. Paris: UNESCO. Valda delar (kap 1.1 och 2). Rapport. Tillhandahålls av UKK.
Syfte
Kursen syftar till att ge den studerande möjlighet att tillägna sig en överblick om skolväsendets historia, dess organisation och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar också till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation ur ett historiskt perspektiv
2. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
3. undersöka och diskutera den egna övningsskolan och dess verksamhet utifrån mångfalds - och genusperspektiv
4. granska och diskutera den egna övningsskolan och dess verksamhet utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
5. orientera sig i läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
6. analysera utbildningsväsendets styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
7. planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet
8. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utbildningsfilosofi
- Den svenska skolans framväxt och organisation
- Läroplansteori och didaktik
- Skolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Skolans styrdokument utifrån demokrati- mångfalds- och genusfrågor
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
7,5 hp från Grundlärarprogrammet F-3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1, 2, 5, 7 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1, 5, 6 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4,5 hp, muntligt och skriftligt projektarbete avseende lärandemål 4-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, 4 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd