Kursplan - Barns utveckling och lärande i förskolan, del I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA090
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-10548-9 LIBRIS-ID: 14228994
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Den fria lekens pedagogik : teori och praktik om fantasileken
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 240 sidor
ISBN: 978-91-47-12239-4 LIBRIS-ID: 20857979
Övrigt
Avhandlingar och artiklar tillkommer i relation till fördjupningsområden
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande i förskolan. Vidare syftar kursen till att utveckla grundläggande teoretisk kunskap om lek och lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt grundläggande kunskaper om barns hälsa och välmående i förhållande till förskolans verksamhet. Syftet är vidare att utveckla grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande i förskolan i relation till begreppen genus/kön, ålder, klass och etnicitet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva olika aspekter av, och förutsättningar för, barns utveckling och lärande i förskolan
2. förklara och problematisera teorier om lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förhållande till förskolans verksamhet samt hur sådana teorier och metodik kan uttryckas i den pedagogiska verksamheten
3. redogöra för, och genom aktuell forskning diskutera, barns hälsa och välmående i förhållande till förskolans verksamhet
4. beskriva och problematisera hur aspekter av genus/kön, klass och etnicitet kommer till uttryck i förhållande till barns utveckling och lärande i relation till förskolan
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier om barns utveckling och lärande
- Teorier om lek
- Teorier om genus/, kön, klass och etnicitet
- Barns hälsa och välmående
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, fältstudie, seminarium
Särskild behörighet
7,5 hp från Förskollärarprogrammet.
Examination
INL 1, individuell skriftlig och muntlig uppgift, 4 hp, avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU 1, gruppuppgift, 3,5 hp, skriftlig och muntlig uppgift avseende lärandemål 3 och 4, närvaro och aktivt deltagande i hela arbetsprocessen, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd