Kursplan - Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA046
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2017-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 205 s.
ISBN: 9789147105755 LIBRIS-ID: 17133887
Barndomshistoria
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 365 sidor
ISBN: 9789144123424 LIBRIS-ID: w5tgm0brtm2n45jw
Klasstillhörighetens subjektiva dimension : klassidentitet, sociala attityder och fritidsvanor
Umeå : Umeå universitet, 2005 - [8], 214 s.
ISBN: 9173058920 LIBRIS-ID: 9882691
URL: Länk
Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter.
Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 151 sidor
ISBN: 9789144121949 LIBRIS-ID: 22616708
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Barns och ungas rättigheter i utbildning
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 187 sidor
ISBN: 9789151102795 LIBRIS-ID: 4gql24mf2cs2d3tq
Artiklar
Barnperspektiv, barns perspektiv och barns aktörskap - en begreppsdiskussion. Nordisk tidsskrift for pedagogikk och kritikk, Vol. 5, s. 49-61
2019
The becoming of a Swedish preschool child? Migrant children and everyday nationalism, Children's Geographies. 10.1080/14733285.2019.1566517
2019
Övrigt
Tillkommer: Utdrag och underlag som läraren tillhandahåller
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson, 2007 - 199 s.
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.) LIBRIS-ID: 10304857
Mig äger ingen
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas, 2008 - 293, [1] s.
ISBN: 978-91-7389-321-3 LIBRIS-ID: 10621999
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 205 s.
ISBN: 9789147105755 LIBRIS-ID: 17133887
Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 146 s.
ISBN: 9789144091624 LIBRIS-ID: 14554483
Konventionen om barnets rättigheter
FN, 1989
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Artiklar
Barnperspektiv som ideologiskt och/eller metodologiskt begrepp
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter: Godhetsmaximering eller kunskapsbildning?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Tillkommer: Utdrag och underlag som läraren tillhandahåller
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson, 2007 - 199 s.
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.) LIBRIS-ID: 10304857
Mig äger ingen
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas, 2008 - 293, [1] s.
ISBN: 978-91-7389-321-3 LIBRIS-ID: 10621999
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 205 s.
ISBN: 9789147105755 LIBRIS-ID: 17133887
Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 146 s.
ISBN: 9789144091624 LIBRIS-ID: 14554483
Konventionen om barnets rättigheter
FN, 1989
Artiklar
Barnperspektiv som ideologiskt och/eller metodologiskt begrepp
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter: Godhetsmaximering eller kunskapsbildning?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Tillkommer: Utdrag och underlag som läraren tillhandahåller
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall utveckla grundläggande kunskap kring begreppen barn och barndom och dess olika innebörder ur ett historiskt och samtida perspektiv. Vidare är syftet att utveckla kunskap om hur synen på barn och barndom påverkat och påverkar barns uppväxtvillkor samt grundlägga teoretisk kunskap om begreppen etnicitet, genus och klass. Kursen syftar även till att den studerande skall utforska och problematisera hur etiska och demokratiska värden påverkar förskolebarns vardagsvärld.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
1. redogöra för begreppen barn och barndom och barnperspektiv samt beskriva hur förståelsen av dessa förändrats över tid
2. enskilt och i dialog med andra, analysera och diskutera konsekvenser av en förändrad syn på barn och barndom i förhållande till förskolans roll och utveckling i samhället
3. beskriva konventionen om barns rättigheter, dess framväxt och implementering kopplat till samtida innebörder av, och metodik för barns inflytande och delaktighet
4. redogöra för barns uppväxtvillkor i förhållande till begrepp som etnicitet, genus/kön och klass
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Barn och barndom i ett historiskt perspektiv
- Förskolans roll och barns uppväxtvillkor ur ett historiskt och samtida perspektiv
- Konventionen om barns rättigheter och värdegrunden
- Den institutionaliserade barndomen
- Etnicitet, genus/kön, klass
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier.
Särskild behörighet
7,5 hp från Förskollärarprogrammet.
Examination
Individuell hemtentamen (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift, fältstudierapport (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningarna för respektive delkurs.