Kursplan - Projektledning för designprojekt
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE338
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2018-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Think Like an Artist: And Lead a More Creative, Productive Life
Abrams Image, 2016
Arbeta i projekt : individen, gruppen, ledaren
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 180 s.
ISBN: 978-91-44-07275-3 LIBRIS-ID: 12182779
Design : process och metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 237 s.
ISBN: 9789144108858 LIBRIS-ID: 18219023
Idéagenten 2.0 : en handbok i idea management
2. tr. : Stockholm : Bookhouse Publishing, 2007 - 194, [1] s.
ISBN: 978-91-89388-35-2 LIBRIS-ID: 10477432
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2012. - 207 p.
ISBN: 9781592537563 LIBRIS-ID: 12622060
Kompendier
Idea Exchange and Shared Understanding: Tools Stimulating Thought and Conveying Ideas
Design Principles and Practices: An International Journal. Vol.5, 2011
Referenslitteratur
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 356 sidor
ISBN: 9789144112909 LIBRIS-ID: w4s9kzq7tmck03sh
Flow : den optimala upplevelsens psykologi
Tredje pocketutgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2016 - 361 sidor
ISBN: 9789127817623 LIBRIS-ID: 19404379
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Vid kursstart tillkommer textkompendium samt ett urval av t.ex. poddavsnitt och ted-talks
-,
-
Böcker
Arbeta i projekt : individen, gruppen, ledaren
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 180 s.
ISBN: 978-91-44-07275-3 LIBRIS-ID: 12182779
Think Like an Artist: And Lead a More Creative, Productive Life
Abrams Image, 2016
Design : process och metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 237 s.
ISBN: 9789144108858 LIBRIS-ID: 18219023
Referenslitteratur
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 283 s.
ISBN: 978-91-44-07209-8 LIBRIS-ID: 12277190
Idébok
Stockholm : www.interesting.org, 2002 - [4] s., s. 6-304
ISBN: 91-631-2817-9 : LIBRIS-ID: 8835007
Idébok 2 : fler övningar, fler exempel, fler vita sidor, mer idébok
Stockholm : Fredrik Härén, cop. 2004 - 319 s.
ISBN: 91-631-6313-6 (inb.) LIBRIS-ID: 9752026
Övrigt
Vid kursstart tillkommer textkompendium samt ett urval av t.ex. poddavsnitt och ted-talks
-,
Syfte
Kursens syfte är att vidga studentens perspektiv, generera ny kunskap och stimulera till reflektion beträffande designprojekt och projektledarrollen. Kursen ska ge verktyg, både teoretiska och praktiska, för att arbeta i designprojekt med varierande innehåll, tidsomfång och komplexitet. Den ger fördjupad kunskap om kreativitetens betydelse och potential för designprocesser och idégenerering samt designerns och designprojektets roll ur ett samhällsperspektiv med dess utmaningar och möjligheter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och beskriva olika roller i designprojekt
2. förklara och tillämpa olika faser i designprojekt
3. praktiskt tillämpa kunskaper om projektledning inom designområdet
4. kritiskt analysera designprocesser i en samhällskontext och skissera innovativa lösningar
5. förstå idéutveckling och kreativa metoders betydelse och möjligheter samt kunna tillämpa denna kunskap i process och produktionsarbete
Innehåll
Kursen ger kännedom om olika modeller för hur designprojekt kan bedrivas samt vilka faser, roller och metoder som är kännetecknande för projekt med varierande förutsättningar. Kursen behandlar också projektledning, planering och uppföljning. Kreativitetens roll och betydelse för designprojekt studeras genom hela designprocessen, inte minst vad gäller idégenerering, metodutveckling och produktion. Kursen ger studenterna möjlighet att bygga upp sin egen verktygslåda av kreativa metoder för idéutveckling, process och realisering. Olika presentations- och redovisningsformer för projektkommunikation utforskas och frågor kring etik i designprojekt diskuteras med fokus på samhällsfrågor. Målet är att kursen kopplas till reella behov, uppdrag och projekt där studenten uppnår innovativa designlösningar genom stort fokus på designprocessen och det laborativa arbetet.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, seminarier, workshops, handledning och rollspel.
Särskild behörighet
60 hp Informationsdesign varav 45 hp Rumslig gestaltning.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 6 hp, examinerar lärandemål 1, 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Laboration (LAB1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Laboration (LAB2), 3 hp, examinerar lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 4,5 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE321 Projektledning för designprojekt 7,5 hp och ITE308 Kreativitet och idé 7,5 hp.
Denna kurs kan ingå i examenskravet om högskolepoäng i inriktningen Rumslig gestaltning.