Kursplan - Utmaningar inom innovation och design
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE423
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2018-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Innovation Design : Creating Value for People, Organizations and Society
London : Springer London, 2012. - XII, 196p. 61 illus., 32 illus. in color.
ISBN: 9781447122685 LIBRIS-ID: 12516182
Making design theory
Cambridge, MA : The MIT Press, 2017 - xiv, 171 pages
ISBN: 9780262036658 LIBRIS-ID: 21343202
Övrigt
A number of articles and texts will be added during the course
.,
-
Böcker
Innovation Design : Creating Value for People, Organizations and Society
London : Springer London, 2012. - XII, 196p. 61 illus., 32 illus. in color.
ISBN: 9781447122685 LIBRIS-ID: 12516182
Övrigt
A number of articles and texts will be added during the course
.,
-
Böcker
Innovation Design : Creating Value for People, Organizations and Society
London : Springer London, 2012. - XII, 196p. 61 illus., 32 illus. in color.
ISBN: 9781447122685 LIBRIS-ID: 12516182
-
Böcker
Managing innovation, design and creativity
2. ed. : Chichester : Wiley, cop. 2008 - xv, 572 s.
ISBN: 9780470510667 LIBRIS-ID: 10913696
Innovation Design : Creating Value for People, Organizations and Society
London : Springer London, 2012. - XII, 196p. 61 illus., 32 illus. in color.
ISBN: 9781447122685 LIBRIS-ID: 12516182
Syfte
Kursen ger studenten en fördjupande introduktion till ämnesområdet Innovation och Design genom litteraturstudier som belyser områdets utveckling samt fördjupning i teorier och metoder som används inom Innovation och Design. Vidare syftar kursen till att ge studenten förmåga att formulera problemställningar och positionera dessa inom området.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och redogöra för utvecklingen av området innovation och design utifrån teoretiska och metodologiska perspektiv
2. jämföra likheter och skillnader beträffande utmaningar mellan olika faser inom innovation och design
3. självständigt formulera en problemställning och göra en litteraturstudie baserad på denna problemställning
4. Diskutera och problematisera forskning och arbetssätt i innovation och design ur etiska- och hållbarhetsmässiga perspektiv
5. Diskutera och problematisera värdeskapande i forskning och arbetssätt i innovations- och design
Innehåll
- Förändringar av innovation och design över tid och de trender finns inom ämnet idag
- Vad är värde i innovation och design, och hur skapas värde
- Etiska frågeställningar och problem kopplat till innovation och design
- Vad betyder hållbarhet i innovation och design och vilken roll har innovatörer och designer i utvecklingen av ett mer hållbart samhälle
- Formulera och reflektera kring problemställningar kopplade till innovation och design
- Definiera ett eget intresseområde inom innovation och design och fördjupa genom att skriva en systematisk litteraturöversikt
Undervisning
Föreläsningar, workshops, seminarier, lärande i samproduktion och lärande i samspel med jämbördiga.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 140 hp.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4 hp, (examinerar lärandemål 2), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Promemoria (PMO1), 5 hp, (examinerar lärandemål 1 och 3), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift (GRU1), 6 hp, (examinerar lärandemål 1, 4 och 5), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE415 Utmaningar inom innovation och design och ITE422 Utmaningar inom innovation och design.