Kursplan - Psykologi 31-60, inriktning socialpsykologi
Omfattning
30 hp
Kurskod
PSA114
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-01-15
Reviderad
2018-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Statistik för beteendevetare : faktabok
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 552 s.
ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.) LIBRIS-ID: 13434322
Kvalitativ forskningsmetod i psykologi : att låta en värld öppna sig
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789147093342 LIBRIS-ID: 10934339
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS
6. ed. : Maidenhead : Open University Press, 2016 - 352 s.
ISBN: 033526154X LIBRIS-ID: 19439168
Social conflict : escalation, stalemate and settlement
3. ed. : New York : McGraw-Hill, 2004 - xvii, 316 s.
ISBN: 0-07-285535-5 (hft.) LIBRIS-ID: 9607216
URL: Länk
Cognitive psychology : mind and brain
Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall/Pearson Education International, c2009. - xiii, 610 p., [16] p. of plates
ISBN: 978-0-13-700454-6 (PIE) LIBRIS-ID: 11495449
URL: Länk
Artiklar
Delkurs 1. Kan tillkomma ca 100 sidor efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Delkurs 2. Kan tillkomma ca 100 sidor efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Delkurs 3. Kan tillkomma ca 1200 sidor efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Kompendier
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 978-91-7307-189-5 LIBRIS-ID: 13982369
Övrigt
-
Böcker
Cognitive psychology : mind and brain
Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall/Pearson Education International, c2009. - xiii, 610 p., [16] p. of plates
ISBN: 978-0-13-700454-6 (PIE) LIBRIS-ID: 11495449
URL: Länk
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS
5. ed. : Maidenhead : McGraw-Hill, 2013 - xiv, 354 s.
ISBN: 9780335262588 LIBRIS-ID: 14295102
Kvalitativ forskningsmetod i psykologi : att låta en värld öppna sig
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789147093342 LIBRIS-ID: 10934339
Statistik för beteendevetare : faktabok
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 552 s.
ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.) LIBRIS-ID: 13434322
Social conflict : escalation, stalemate and settlement
3. ed. : New York : McGraw-Hill, 2004 - xvii, 316 s.
ISBN: 0-07-285535-5 (hft.) LIBRIS-ID: 9607216
URL: Länk
Artiklar
Delkurs 1. Kan tillkomma ca 100 sidor efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Delkurs 2. Kan tillkomma ca 100 sidor efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Delkurs 3. Kan tillkomma ca 1200 sidor efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Kompendier
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 978-91-7307-189-5 LIBRIS-ID: 13982369
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att de studerande ska fördjupa sina kunskaper i ämnet psykologi inom områdena kognitiv psykologi, socialpsykologi samt vetenskaplig metod. Kursen syftar också till att de studerande ska kunna planera och genomföra en empirisk studie inom området socialpsykologi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 översiktligt beskriva grundläggande kognitionspsykologisk teori och empiri
2 tillämpa kognitionspsykologiska teorier för att analysera och förstå vardagsfenomen
3 jämföra olika kvalitativa metodansatser och argumentera för metodval i relation till en kvalitativ frågeställning
4 redogöra för den kvalitativa forskningsprocessen och formulera forskningsbara kvalitativa vetenskapliga frågeställningar
5 utföra, utvärdera och rapportera kvalitativa analyser
6 redogöra för enkätmetodik samt experimentell- och kvasiexperimentell metodik liksom utgångspunkter för att säkra validitet och reliabilitet vid dessa
7 tillämpa grundläggande parametriska och icke-parametriska analysmetoder
8 använda ett statistikprogram för omkodning, analys och tolkning av kvantitativa data
9 redogöra för det vittförgrenade socialpsykologiska forskningsfältet med fokus på både klassiska och nyare bidrag till grundforskningen på området
10 redogöra för inflytelserika socialpsykologiska teorier
11 redogöra för teorier kring konflikter och konfliktlösning
12 analysera sociala konflikter utifrån ett psykologiskt perspektiv
13 argumentera för olika ståndpunkter i vetenskapliga socialpsykologiska kontroverser
14 redogöra för forskningsetiska principer i vetenskapligt arbete
15 avgränsa ett relevant problemområde, planera och genomföra en egen studie samt skriftligt formulera den egna studiens syfte, frågeställning och/eller hypotes, resultat och diskussion
16 kritiskt granska och diskutera ett annat studentarbete
17 kritiskt granska och diskutera ett annat studentarbete
Innehåll
Delkurs 1, 6 hp: Kognitiv psykologi
Termen "kognition" (från latin "cognosco" = lära känna) används i sin vidaste mening för att beteckna alla de psykiska processer som är inbegripna i människors intellektuella liv: varseblivning, föreställande, tänkande, begreppsbildning, problemlösning, beslutsfattande, bedömningar, fantasi, minne och språkliga funktioner. Under kursen behandlas ett brett urval av de olika teoretiska ämnesområdena inom kognitionspsykologin.
Delkurs 2, 7,5 hp: Vetenskaplig metod och utredningsmetodik
Under kursen behandlas designval, experimentell metodik, enkätmetodik och analys av såväl kvalitativa som kvantitativa psykologiska data. Den kvalitativa kursdelen innefattar färdighetsträning i kvalitativ metodik inklusive bearbetning och rapportering av kvalitativa data. Det kvantitativa momentet behandlar huvudsakligen inferentiella metoder såsom t-test och chi-2 och förutsätter att grundläggande kunskaper i statistik redan inhämtats.
Delkurs 3 16,5 hp: Socialpsykologi, i delkursen ingår följande moment:
Moment A: Avancerad socialpsykologi, 6 hp
- Grupprocesser
- The self (jaget)
- Attributionsteori
- Social kognition
- Aggression
- Altruism
- Attraktion
- Påverkan
- Politisk psykologi
Moment B: Konfliktteori, 3 hp
- Konflikters uppkomst
- Konflikters utveckling
- Konflikters lösning
Moment C: Paneldiskussion, 2 hp
- Socialpsykologiska frågeställningar där oenigheter råder inom forskningen
Moment D: Fördjupning, 5,5 hp
Fördjupning inom ett område inom socialpsykologi genom litteratursökning, inläsning och kritisk granskning av aktuell forskning; planering och genomförande av empirisk studie; skriftlig redovisning samt muntligt försvar av fördjupningsarbetet. Vidare ingår muntlig och skriftlig opposition på ett annat studentarbete.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska tillämpningsövningar ingår. Obligatoriskt seminarium (uppsatsventilering).
Särskild behörighet
Psykologi1-30, minst 22,5 hp vari ingår Forskningsprocessen 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
TEN1, Salstentamen 6 hp, Kognitiv psykologi, (lärandemål 1-2). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, Inlämningsuppgift 3,5 hp, Kvalitativ metod, (lärandemål 3-5). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN3, Salstentamen 4 hp, Kvantitativ metod, (lärandemål 6-8). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN4, Salstentamen 6 hp, Avancerad socialpsykologi, (lärandemål 9-10) Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, Inlämningsuppgift 3 hp, Konfliktanalys, (lärandemål 11-12). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium 2 hp, Paneldiskussion, (lärandemål 13). Betyg Godkänd (G).
INL2, Inlämningsuppgift 5,5 hp, Fördjupning. (lärandemål 14-16). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på minst 21 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SPS123.