Kursplan - Grunder i vårdvetenskap
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE200
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-11
Reviderad
2018-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Omvårdnadens grunder : Hälsa och ohälsa
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 756 sidor
ISBN: 9789144123165 LIBRIS-ID: 5gkprpnf39z8zrjx
Omvårdnadens grunder : Ansvar och utveckling
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor
ISBN: 9789144123172 LIBRIS-ID: dpsx0xwsbp338v4z
Omvårdnadens grunder : Perspektiv och förhållningssätt
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor
ISBN: 9789144123189 LIBRIS-ID: 3dhmpmln1m0w1rb0
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor
ISBN: 9789147128020 LIBRIS-ID: nztvsk97l387ldgf
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Artiklar
Nursing Staff´s perception of Changes in patient transfer habits after a course-a phenomenological- hermeneutic study, volym 50 (7)
Ergonomics, 2007
Webbadresser
SOSFS 2015:10 Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och omsorg
Socialstyrelsen, 2015-06-02
URL: Länk
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Omvårdnadens grunder. : Hälsa och ohälsa
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 812 s.
ISBN: 9789144083551 LIBRIS-ID: 16610836
Omvårdnadens grunder. : Ansvar och utveckling
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 539 s.
ISBN: 9789144083544 LIBRIS-ID: 16610857
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Artiklar
Nursing Staff´s perception of Changes in patient transfer habits after a course-a phenomenological- hermeneutic study, volym 50 (7)
Ergonomics, 2007
Webbadresser
SOSFS 2015:10 Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och omsorg
Socialstyrelsen, 2015-06-02
URL: Länk
-
Böcker
Omvårdnadens grunder. : Hälsa och ohälsa
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 812 s.
ISBN: 9789144083551 LIBRIS-ID: 16610836
Omvårdnadens grunder. : Ansvar och utveckling
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 539 s.
ISBN: 9789144083544 LIBRIS-ID: 16610857
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Artiklar
Nursing Staff´s perception of Changes in patient transfer habits after a course-a phenomenological- hermeneutic study, volym 50 (7)
Ergonomics, 2007
Webbadresser
SOSFS 2015:10 Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och omsorg
Socialstyrelsen, 2015-06-02
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om vårdvetenskapens historiska utveckling, vårdvetenskapliga grundbegrepp och tillämpning i grundläggande omvårdnad. Vidare syftar kursen till att studenten skaffar sig grundläggande kunskaper och färdigheter i vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 beskriva vårdvetenskapens historiska utveckling och visa kunskap om huvudområdets vetenskapliga ursprung och grund
2 redogöra för innebörden av vårdvetenskapliga grundbegrepp och teorier i ett livscykelperspektiv från födelse till död
3 tillämpa grundläggande kunskaper och färdigheter i vetenskapligt förhållningsätt
4 visa kunskaper och färdigheter i grundläggande omvårdnad, arbetsteknik och förflyttningskunskap samt omhändertagande vid dödsfall
Innehåll
Kursen omfattar 6 hp teoretiska studier och 1,5 hp verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Vårdvetenskapens historik och nutid
Vårdvetenskapens ontologi
Vårdvetenskapliga grundbegreppen: människa, hälsa, vårdande och värld i ett livscykelperspektiv från födelse till död.
Vetenskapligt förhållningssätt och referenshantering
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) genom tillämpningsövningar i grundläggande omvårdnad
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och tillämpningsövningar. Undervisningen sker både på campus och med stöd av datorbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete och diskussion av vetenskapsbaserad kunskap.
Särskild behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
SEM1, Seminarium, 2 hp, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 1,5 hp, inklusive tillämpningsövningar avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och G på SEM1 och VIL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SEM2 och TEN3 från VAE006.