Kursplan - Kreativ konceptutveckling 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO413
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2018-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Artiklar
Referenslitteratur
Human-Centered Design Toolkit: An Open-Source Toolkit To Inspire New Solutions in the Developing World by IDEO
., 2011
Design methods 1 : 200 ways to apply design thinking
1. ed. : Topanga, Calif. : Design community college Inc., 2012 - 382 pages
ISBN: 9780988236202 LIBRIS-ID: 13760812
-
Artiklar
The psychological experience of prototyping, Design Studies 33
., 2012
Managing for Innovation: The Two Faces of Tension in Creative Climates. Creativity and Innovation Management. Volume 19 Number 2
., 2010
Benefits of co-design in service design projects, International Journal of Design, 5(2)
., 2011
Referenslitteratur
Human-Centered Design Toolkit: An Open-Source Toolkit To Inspire New Solutions in the Developing World by IDEO
., 2011
Design methods 1 : 200 ways to apply design thinking
1. ed. : Topanga, Calif. : Design community college Inc., 2012 - 382 pages
ISBN: 9780988236202 LIBRIS-ID: 13760812
Övrigt
Till litteraturen tillkommer även förslag på ytterligare referenslitteratur samt vetenskapliga artiklar och andra kortare texter framtagna av lärare eller student inom ramen för de olika examinationsmomenten.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Syftet är att ge fördjupad kunskap inom konceptutveckling och kompetens att utveckla konceptförslag.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. reflektera och visa på fördjupad kunskap avseende begrepp, metoder och process inom konceptutveckling
2. självständigt söka och dokumentera kontextuell data som bas för konceptförslag
3. beskriva och visualisera ett komplext dilemma
4. självständigt behärska kreativa verktyg och metoder för att skapa idéer baserat på analys av research och feedback
5. konkretisera idéer genom visualisering eller annan artefakt
6. utvärdera koncept genom iteration med användare eller andra relevanta intressenter
Innehåll
Kursen innehåller fördjupning inom konceptutvecklingens samtliga faser med fokus på komplexa situationer och multipla perspektiv.
Undervisning
Arbetsformen för studenten kommer till stor del att bestå av självständigt arbete som stöds av en digital lärplattform och handledning. Processen ska kännetecknas av hög flexibilitet för studenten och dialog med lärare.
Särskild behörighet
Avslutade kurser om 180 hp vari ingår Kreativ konceptutveckling 1 7,5 hp eller motsvarande.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift, (INL1) 2 hp, examinerar lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, (INL2) 1,5 hp, examinerar lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, (INL3) 2,5 hp, examinerar lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, (INL4) 1,5 hp, examinerar lärandemål 1 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter