Kursplan - Kunskapsfilosofi
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO239
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Reviderad
2018-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Doing action research in your own organization
4th edition. : London : SAGE, 2014 - xxi, 206 pages
ISBN: 9781446272572 LIBRIS-ID: 16686441
Övrigt
Tillkommer texter med koppling till kursens lärandemål på ca 200 sidor
.,
-
Böcker
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 310 s.
ISBN: 978-91-47-09880-4 LIBRIS-ID: 14573391
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Artiklar
Generating research questions through problematization
The Academy of Management Review, 2011
Problematiska problem? Om den vetenskapliga problemställningens plats i undervisning och forskning.
Statsvetenskaplig tidskrift, Vol. 102, Nr 4, 1999
Learning to Build a Car: An Empirical Investigation of Organizational Learning
Journal of Management Studies, 42(2), 2005
Organizational Learning as an Analogy to Individual Learning? A Case of Augmented Interaction Intensity
Vocations and Learning, 8, 2015
Ledtråd i förvandling
Dialoger, Stockholm, 1999
An Answer to the Question: "What is Enlightenment?"
., 1784
Systemic intervention for the 21st Century
lnternational Journal of Knowledge and Systems Sciences, Vol. 1, No. 1, 2004
Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation
Organization Science, 5, 1994
Dewey on Extended Cognition and Epistemology
Philosophical Issues, 24, 2014
Referenslitteratur
Doing action research in your own organization
4th edition. : London : SAGE, 2014 - xxi, 206 pages
ISBN: 9781446272572 LIBRIS-ID: 16686441
-
Böcker
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 310 s.
ISBN: 978-91-47-09880-4 LIBRIS-ID: 14573391
Artiklar
Generating research questions through problematization
The Academy of Management Review, 2011
Problematiska problem? Om den vetenskapliga problemställningens plats i undervisning och forskning.
Statsvetenskaplig tidskrift, Vol. 102, Nr 4, 1999
Learning to Build a Car: An Empirical Investigation of Organizational Learning
Journal of Management Studies, 42(2), 2005
Organizational Learning as an Analogy to Individual Learning? A Case of Augmented Interaction Intensity
Vocations and Learning, 8, 2015
Ledtråd i förvandling
Dialoger, Stockholm, 1999
An Answer to the Question: "What is Enlightenment?"
., 1784
Systemic intervention for the 21st Century
lnternational Journal of Knowledge and Systems Sciences, Vol. 1, No. 1, 2004
Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation
Organization Science, 5, 1994
Dewey on Extended Cognition and Epistemology
Philosophical Issues, 24, 2014
Syfte
Kursen syftar till att utveckla förståelse för relationen mellan vetenskap och praktisk kunskap som viktig utgångspunkt för kunskapsutveckling inom huvudområdet innovationsteknik. I kursen uppmärksammas olika kunskapsformer och kunskapande aktörer och hur dessa är relaterade till varandra.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande begrepp inom olika kunskapsteoretiska perspektiv och forskningstraditioner med relevans för innovationsteknik
2. redogöra för olika former av samproduktion av kunskap, samt dess eventuella för- och nackdelar
3. argumentera kring innovation utifrån olika kunskapsteoretiska perspektiv
4. självständigt resonera om och visa hur man analyserar ett empiriskt material utifrån ett valt kunskapsteoretiskt perspektiv
5. resonera kring etiska aspekter och problematisera roller och intressen i kunskapsutveckling
Innehåll
- Kunskapsutveckling utifrån olika forskningstraditioner och kunskapsteoretiska perspektiv
- Etiska och kritiskt vetenskapliga förhållningssätt
- Praktisk och teoretisk kunskap
- Problematisering av innovation utifrån olika kunskapsteoretiska perspektiv
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Särskild behörighet
Avslutat kurserna Introduktion till innovationsteknik 7,5 hp och processer för värdeskapande, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, examinerar lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd