Kursplan - Industriell mjukvaruutveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
DVA462
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Reviderad
2018-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
I denna kurs ska studenten utveckla och fördjupa sina kunskaper om processer, metoder eller tekniker för mjukvaruutveckling. Kursen ska ge studenterna kunskap om hur man planerar, genomför och redovisar ett förbättringsarbete. Detta ska vara kopplat till problemställningar på ett företag eller organisation och baserat på existerande projektmodeller inom mjukvaruutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. söka och kritiskt granska relevanta vetenskapliga källor, och välja lämpliga forskningsmetoder
2. redogöra för förbättringsåtgärder i processer, metoder eller tekniker för mjukvaruprojekt, relaterat till ett företags verksamhetsområde
3. göra en avgränsning, specificera och formulera en plan för problem med industriella mjukvaruprojekt
4. tillgodogöra sig ny kunskap genom att utveckla, testa och analysera nya processer, metoder eller tekniker för industriella mjukvaruproblem
5. utvärdera införandet av nya processer, metoder eller tekniker
6. identifiera och beskriva olika faser och resultaten av ett mjukvaruförbättringsprojekt
Innehåll
Innehåll
Denna projektkurs är en applikationsdriven utbildning där kursens innehåll utformas utifrån studentens förkunskaper samt företagets aktuella problemställning i införandet av något nytt inom mjukvaruutveckling. Fokus i kursen består av ett förbättringsarbete i projektform där studenten genomför och analyserar förändringsåtgärder som är relevanta för företagets mjukvaruutveckling. Projektgenomförandet kan bestå av en planering, implementation eller utvärdering av införandet av en ny kunskap och/eller förslag på förbättring. Projektarbetet skall behandla både relevant grundläggande teori samt tidigare forskning, d v s det skall finnas en koppling till “state-of-the-art” och”state-of-practice” i förändringsarbetet. Studentens analyser, förslag, utvärderingar och projektresultat redovisas skriftligt samt presenteras och diskuteras i seminarier.
Kursen är organiserad i olika moduler: 1) Introduktion till vetenskaplig forskning och forskningsmetoder 2) Utvärdering av ett tidigare förbättringsprojekt på företaget 3) Förstudie och projektplan och 4) Projektgenomförande.
Undervisning
I kursen kommer studenten arbeta med olika lärandeformer som t ex problembaserat lärande (PBL) samt kunskapshantering, där nya erfarenheter och kunskaper implementeras och/eller utvärderas i arbetet på ett företag eller organisation.
Flexibla undervisningsformer som föreläsningar, litteraturstudier, projektarbete och seminarier används i kursen.
Särskild behörighet
120 hp, varav 80 hp inom teknik eller informatik inklusive minst 30 hp inom programmering eller mjukvaruutveckling. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Övning (ÖVN1), redovisning av övningsuppgift om forskningsmetoder, 0,5 hp, (examinerar lärandemål 1), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), skriftlig och muntlig redovisning av tidigare förbättringsprojekt på företaget, enskilt eller i grupp, 1,5 hp, (examinerar lärandemål 2 och 3), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), skriftlig och muntlig redovisning av förstudie och projektplan, enskilt eller i grupp, 1,5 hp, (examinerar lärandemål 3, 5 och 6), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projektarbete (PRO1), redovisning av projektarbete enskilt eller i grupp, 4 hp, (examinerar lärandemål 4 och 5), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med DVA440 Industrianpassad projektkurs i mjukvaruutveckling.