Kursplan - Smart Cities: Bygger en hållbar framtid
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA204
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2017-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Detta är en unik tvärvetenskaplig kurs, skapad och genomförd gemensamt i NordBiz-nätverket. Kursens syfte är att introducera ett nordiskt-baltiskt perspektiv till begrepp som Smart Cities (introducerad för 20 år sedan), urbanisering, cirkulär ekonomi, resursdelning och effektivitet samt problem och lösningar relaterade till dem. Ett annat syfte är att ge studenterna möjlighet att arbeta i en mångkulturell miljö, skapa sitt eget framtida affärs nätverk, och ta med den nyaste kunskapen i detta ämne tillbaka till varje institution.
Kursen ska bidra till kunskap från strategiska perspektiv på miljö, ekonomi, konsument och sociala frågor som företag möter på en internationell marknad. Kursen ska också bidra till insikt i andra typer av organisationer, offentliga och icke-vinstdrivande, och deras roll och samspel med företag. Det civila samhällets organisationer kan spela en viktig roll för att stödja integrationen av asylsökande och flyktingar. Dessutom kan Smart Cities idéer, principer och praxis överföras till företag och organisationers tänkande och verksamhet, vilket skapar konkurrensfördelar, ny tillväxt och jämn arbetsförmåga.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa perspektiv från management- och organisationsteorier för att undersöka möjligheterna och hindren för en hållbar framtid i en stadsmiljö
2. visa kunskap och förståelse för syftet och betydelsen med urbanisering och resursfördelning för företag samt för offentliga och ideella organisationer i dagens föränderliga internationella samhälle
3. visa kunskap och förståelse för det komplexa förhållandet mellan ekonomi, samhälle, miljö och utveckling på lokal, nationell och global nivå
4. visa förståelse och medvetenhet om kultur och kommunikation mellan människor från olika bakgrunder
5. utföra kvalificerade projektuppgifter inom en begränsad tidsram
6. muntligt och skriftligt förklara och diskutera slutsatser i förhållande till de kunskaper och argument de bygger på
7. kommunicera och i praktiken samarbeta med aktörer inom näringslivet och akademin
Innehåll
Kursinnehållet är inriktat på hur företag och organisationer inom vinstdrivande och ideell sektor och frivilliga och offentliga organisationer hanterar miljömässiga, sociala, ekonomiska och konsumentfrågor ur ett resursbaserat perspektiv. Varje år kommer dessa frågor att diskuteras mot bakgrund av ett nytt tema:
1. Delningsekonomi (Smart Ekonomi / Smart Företagande)
2. Energieffektivitet (Smart miljö)
3. Konsumentbeteende (Smarta Individer / Smart Boende)
Kursen fokuserar på hur konsumenter, företag, offentliga organisationer och frivilliga ideella organisationer ser på resurser och urbaniseringsprocessen. Dessa organisationer representerar olika sektorer i samhället, vinstsektorn, ideell sektor och den offentliga sektorn, som i sin tur representerar olika institutioner.
Ett annat tema kommer att omfatta företag som har skapat eller infört nya innovationer för att förbättra deras miljöprestanda eller resurseffektivitet i samhället. Dessa innovationer är inte bara produkter, men också nya servicekoncept eller affärsmodeller som strävar efter att uppnå en mycket högre nivå av resursdelning och effektivitet i verksamheten än traditionella lösningar. Detta komplexa och sammanlänkade fält kommer att studeras och diskuteras kritiskt under kursen.
Den teoretiska ramen är baserad på beteendemässiga, ekonomiska, organisations- och managementteorier. Studenterna kommer praktiskt att arbeta med relaterade frågor i samarbete med företag eller frivilliga organisationer om deras arbete med miljö och sociala frågor
Undervisning
Kursen genomförs genom föreläsningar, seminarier, presentationer och handledning. På denna kurs används Internet i stor utsträckning som en arbetsplattform och en plats för att kommunicera och diskutera mellan studenter och lärare.
I början av kursen förbereder studenterna ett grupparbete på sitt hemuniversitet. Denna uppgift är en rapport om hur deras hemland och företag arbetar med de problem som behandlas på kursen och när de möter de andra grupperna sprids och delas kunskapen om politik och strategier som tillämpas på nordisk-baltisk nivå. Under en intensivvecka möter studenter och lärare från 8 olika länder / universitet för seminarier, presentationer, företagsbesök och gästföreläsningar. Studenterna kommer att arbeta i mångkulturella grupper och förbereda ett projekt (tilldelat av företag / organisationer) som kommer att presenteras vid slutet av intensivperioden.
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med successiv fördjupning, varav 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska 15 hp ska vara på nivå G1F. Dessutom krävs En B/En 6.
Examination
Case-rapport (GRU1), 4,5 hp, betyg Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG), (lärandemål 1-3 + 5-7)
Projekt (PRO1), 3 hp, betyg Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG), (lärandemål 1-7)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd