Kursplan - Fysioterapi: Metoder för undersökning - preklinisk kurs
Omfattning
15 hp
Kurskod
FYS028
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-01-09
Reviderad
2018-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen utgår från ett biopsykosocialt perspektiv på människan och syftar till att studenten ska skaffa sig beteendemedicinska kunskaper om och färdigheter i metoder för undersökning i fysioterapi. Syftet är också att studenten ska kunna dokumentera och kritiskt värdera undersökningsmetoders lämplighet, tillförlitlighet och giltighet. Vidare ska studenten skaffa sig kunskaper inom träningsfysiologi samt om faktorer som påverkar fysisk aktivitet på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 redogöra för och kritiskt värdera teoretiska beskrivningar till specifika metoder för undersökning
2 redogöra för hur aktuella mätmetoder klassificeras och dokumenteras i relation till WHO:s klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) och kliniska problemlösningsmodeller
3 redogöra för och praktiskt använda metoder för undersökning utifrån evidens och etiska aspekter
4 utifrån undersökningsdata genomföra funktionella beteendeanalyser och tillämpa centrala begrepp i inlärningsteorier och hälsopsykologiska teorier och modeller
5 förklara olika aspekter av undersökningsmetoders syfte, reliabilitet, validitet och känslighet samt värdera metodernas lämplighet och tillämpbarhet i undersöknings- och utvärderingssyfte
6 skriftligt och muntligt sammanställa och analysera undersökningsdata för fysiska och psykologiska variabler på individ- och gruppnivå
7 definiera och värdera tillämpningen av centrala begrepp inom träningsfysiologi av relevans för fysisk aktivitet/träning med hänsyn tagen till ålder, kön och genus.
8 identifiera, bedöma och ge enkla råd gällande en individs levnadsvanor avseende fysisk aktivitet, matvanor och bruk av alkohol och tobak
9 i rådgivande samtal bedöma en individs benägenhet till beteendeförändring, planera och tillämpa individuell anpassning av fysisk aktivitet utifrån inlärningsteorier och/eller hälsopsykologiska teorier och modeller
10 beskriva innehåll och funktion i en patientjournal samt förklara hur fysioterapeutens dokumentation förhåller sig till ICF, aktuell lagstiftning och Socialstyrelsens riktlinjer för journalföring i hälso- och sjukvård
Innehåll
Träningsfysiologi: fysiologiska reaktioner i kroppen vid fysisk aktivitet och inaktivitet
Psykologiska och sociala faktorer av betydelse för fysisk aktivitet och inaktivitet
Neuropsykologi
Fenomenet smärta ur ett biopsykosocialt och beteendemedicinskt perspektiv
Metoder för undersökning, mätning och analys av andning och lungfunktion, aerob kapacitet, psykiska funktioner, rörelsefunktioner, sinnesfunktioner och smärta, funktioner i leder och skelett, muskelfunktion, förflyttning,
Undersöknings- och mätmetoder: reliabilitet, validitet och känslighet för förändring
Undersökningsmetoder i förhållande till kroppstruktur-, kroppsfunktions-, aktivitets- och delaktighetsnivå samt omgivnings- och personfaktorer enligt ICF
Kommunikation om beteendeförändring samt anamnestagande
Metoder för undersökning, mätning och analys av patients föreställningar rörande problem, mål och egen förmåga
Undersökning av och enklare råd om en individs levnadsvanor
Beskrivning och analys av data: kvantitativa metoder
Statistikprogram för deskriptiva dataanalyser
Individuell anpassning av fysisk aktivitet för egen del och för en annan person
Kliniskt resonemang kring patientfall
Styrdokument för dokumentation i fysioterapi
Introduktion till hjälpmedel
Undervisning
Undervisningen bedrivs som individuellt arbete och arbete i grupp, praktiska övningar, fältstudier, seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Fysioterapi: Profession och vetenskaplig metodik 12 hp och Fysiologi och anatomi 18 hp eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 1 hp avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Praktisk individuell examination av undersökningsmoment, 5 hp avseende lärandemål 1, 3, 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp avseende lärandemål 6, 8, 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2,5 hp avseende lärandemål 2, 4, 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, Skriftlig individuell tentamen, 0,5 hp avseende lärandemål 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN2, Salstentamen, Skriftlig individuell tentamen, 5 hp avseende lärandemål 1, 5, 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN2 och G på INL1, PRA1, SEM1, SEM2 och TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FYS004.