Kursplan - Internationella perspektiv på åldrande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE136
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-06-15
Reviderad
2017-08-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Person-centred practice in nursing and health care : theory and practice
2. ed. : Chichester, West Sussex : Wiley Blackwell, 2017 - 1 online resource (269 s.)
ISBN: 9781118990575 LIBRIS-ID: 20827214
Artiklar
From Cicero to Cohen: Developmental Theories of Aging, From Antiquity to the Present
The Gerontologist, 2014, 54(1), 30-39,
URL: Länk
The World report on ageing and health: a policy framework for healthy ageing
Lancet, 387(10033), 2145-2154, 2016
URL: Länk
Combating Ageism: How Successful Is Successful Aging?
Gerontologist, 56(6), 1093-1101, 2016
URL: Länk
Ageism can be hazardous to womens health: Ageism, sexism, and stereotypes of older women in the healthcare system
Journal of Social Issues, 72 (1), 86- 104, 2016
URL: Länk
The Role of Religion, Spirituality and/or Belief in Positive Ageing for Older Adults
Geriatrics (Basel), 3(2)., 2018
URL: Länk
An exploration of person-centredness in practice
Online J Issues Nurs, 16(2), 1, 2011
Mindfulness: A positive spirituality for ageing?
Australasian Journal on Ageing, 35(3), 156-158, 2016
URL: Länk
The theory of gerotranscendence as applied to gerontological nursing - Part I
Int J Older People Nurs, 2(4), 289-294, 2007
URL: Länk
The theory of gerotranscendence in practice: guidelines for nursing - Part II
Int J Older People Nurs, 2(4), 295-301, (2007b)
URL: Länk
Adoption of an innovation based on the theory of gerotranscendence by staff in a Nursing home - Part III
Int J Older People Nurs, 2(4), 302-314, (2007a)
URL: Länk
Webbadresser
Referenslitteratur
Human aging, finite lives and the idealization of clocks
Biogerontology, 18(2), 285-292, (2017b)
URL: Länk
Differences in perception of gerotranscendence behaviors between college students and community-dwelling older adults
J Aging Stud, 34, 1-9, 2015
URL: Länk
Defining successful aging: the need to distinguish pathways from outcomes
International psychogeriatrics / IPA, 26(4), 527-531, 2014
URL: Länk
Defining successful aging: the importance of including cognitive function over time
Arch Neurol, 67(7), 876-880, 2010
URL: Länk
Memory profiles predict dementia over 23-28 years in normal but not successful aging
International psychogeriatrics / IPA, 1-9, 2019
URL: Länk
Profiles of successful aging in middle-aged and older adult married couples
Psychol Aging, 22(4), 705-718, 2007
URL: Länk
Person-centredness in gerontological nursing: an overview of the literature
J Clin Nurs, 13(3a), 31-38, 2004
Ageism: prejudice against our feared future self
Journal of Social Issues, 61(2), 207-221, 2005
Defining Successful Aging: Perceptions From Elderly Chinese in Hawai'i
Gerontol Geriatr Med, 4, 2333721418778182, 2018
URL: Länk
Older Adults' Online Dating Profiles and Successful Aging
Can J Aging, 35(4), 479-490, 2016
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om åldrandet och om hur demografiska förändringar påverkar individer och samhällen i olika delar av världen. Vidare ska studenten skaffa sig kunskaper om åldrandets konsekvenser för människors livssituation och levnadsvillkor ur ett internationellt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten ur ett internationellt perspektiv kunna:
1 beskriva och förklara åldrandet som transiton och identitet samt de konsekvenser åldrandet medför ur ett livscykelperspektiv
2 diskutera resurser hos äldre människor
3 beskriva demografiska förändringar gällande åldrande och kulturell mångfald i relation till samhällsutvecklingen
4 reflektera över och diskutera teorier i relation till åldrandet
5 reflektera över och diskutera attityder och värderingar kring åldrande, liv och död i relation till individ och samhälle
Innehåll
Transition och identitet samt dess konsekvenser på åldrandet ur olika teoretiska perspektiv
Åldrandets konsekvenser ur ett samhällsperspektiv
Internationellt perspektiv på åldrande och äldre som resurs
Det globala åldrandet i ett demografiskt och kulturellt perspektiv
Relevant och aktuell forskning om äldre och åldrandet
Personliga och kulturella attityder och värderingar kring åldrande, liv och död
Samhällens attityder och värderingar kring åldrande ur ett internationellt perspektiv
Vård i livets slutskede ur ett internationellt perspektiv
Internationella riktlinjer i relation till åldrandet
Undervisning
Campusförlagda aktiviteter (föreläsningar, gruppdiskussioner/seminarium) kombineras med självstudier och gruppuppgifter som genomförs via fysiska träffar eller via datorkommunikation.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
PRO1, Projekt 3,5 hp, skriftlig rapport avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd (VG).
INL1, Individuell inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Aktivt deltagande i seminarium, 1 hp, presentation och diskussion av gruppuppgifterna avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd i kursen krävs VG på både PRO1 och INL1 samt G på SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd