Kursplan - Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE074
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-05-13
Reviderad
2017-08-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hälsa och vårdande : i teori och praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 344 s.
ISBN: 9789127122116 (inb.) LIBRIS-ID: 11766742
Att lära sig vårda : med hjälp av reflexion och handledning
Andra upplagan : [Lund] : Studentlitteratur, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789144123479 LIBRIS-ID: 5d2kt3gx3s01tgmb
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Yrkesmässig handledning : mer än ord
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 427 sidor
ISBN: 9789144136271 LIBRIS-ID: mz7qwnl8k1pfrfr9
Rapporter
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Kompendier
Att bedöma kunskap och förståelse
(Tillhandahålles av lärare),
Patientfokuserad handledning. Finns att tillgå på kursplattform i Canvas.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Webbadresser
Referenslitteratur
Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 360 sidor
ISBN: 9789144131979 LIBRIS-ID: z8qdn8nxwcgtxzcs
Intertwining of caring and learning in care practices supported by a didactic approach
Nurse Education in Practice, 31, 95-100, 2018
URL: Länk
Det lärande utrymmet: lärande och vårdande möten mellan patienter, studentpar och handledare vid Utvecklande och Lärande Vårdenheter [Doktorsavhandling]
Linnéuniversitetet, 2017
URL: Länk
Using lifeworld philosophy in education to intertwine caring and learning: an illustration of ways of learning how to care
Reflective Practice, 20:1, 56-69, 2019
URL: Länk
Värdegrund för omvårdnad : reviderad 2016
1. rev. uppl. : Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2016 - 19 s.
ISBN: 978-91-85060-02-3 LIBRIS-ID: 19949204
-
Böcker
Hälsa och vårdande : i teori och praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 344 s.
ISBN: 9789127122116 (inb.) LIBRIS-ID: 11766742
Att lära sig vårda : med hjälp av reflexion och handledning
Andra upplagan : [Lund] : Studentlitteratur, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789144123479 LIBRIS-ID: 5d2kt3gx3s01tgmb
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Rapporter
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Kompendier
Att bedöma kunskap och förståelse
(Tillhandahålles av lärare),
Patientfokuserad handledning. Finns att tillgå på kursplattform i Canvas.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Webbadresser
Referenslitteratur
Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 271 s.
ISBN: 9789144088198 LIBRIS-ID: 17350274
Intertwining of caring and learning in care practices supported by a didactic approach
Nurse Education in Practice, 31, 95-100, 2018
URL: Länk
Using lifeworld philosophy in education to intertwine caring and learning: an illustration of ways of learning how to care
Reflective Practice, 20:1, 56-69, 2019
URL: Länk
Fighting for the otherness. : Student nurses' lived experiences of growing in caring.
Örebro : Örebro universitet, 2010 - 141 s.
ISBN: 9789176687475 LIBRIS-ID: 11894359
URL: Fulltext
Etiska riktlinjer för patienters medverkan i klinisk undervisning
Svensk sjuksköterskeförening, 2016
URL: Länk
Värdegrund för omvårdnad : reviderad 2016
1. rev. uppl. : Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2016 - 19 s.
ISBN: 978-91-85060-02-3 LIBRIS-ID: 19949204
-
Böcker
Hälsa och vårdande : i teori och praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 344 s.
ISBN: 9789127122116 (inb.) LIBRIS-ID: 11766742
Att lära sig vårda : med hjälp av reflexion och handledning
Andra upplagan : [Lund] : Studentlitteratur, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789144123479 LIBRIS-ID: 5d2kt3gx3s01tgmb
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Rapporter
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Värdegrund för omvårdnad : reviderad 2016
1. rev. uppl. : Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2016 - 19 s.
ISBN: 978-91-85060-02-3 LIBRIS-ID: 19949204
Kompendium
Att bedöma kunskap och förståelse
(Tillhandahålles av lärare),
Webbadresser
Referenslitteratur
Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 271 s.
ISBN: 9789144088198 LIBRIS-ID: 17350274
Student nurses´experiences of how caring and learning is interwined - A phenomenological study
Journal of nursing Education and Practice, 4, 2, 82-93. ISSN 1925-4040. DOI:10.5430/jnep.v4n2p82, 2014
A nursing student-run health clinic - an innovative project based on reflective lifeworld-led care and education
Reflective Practice, 15, 4, 415426. DOI: 10.1080/14623943.2014.900024, 2014
Fighting for the otherness. : Student nurses' lived experiences of growing in caring.
Örebro : Örebro universitet, 2010 - 141 s.
ISBN: 9789176687475 LIBRIS-ID: 11894359
URL: Fulltext
Etiska riktlinjer för patienters medverkan i klinisk undervisning
Svensk sjuksköterskeförening, 2016
URL: Länk
-
Böcker
Hälsa och vårdande : i teori och praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 344 s.
ISBN: 9789127122116 (inb.) LIBRIS-ID: 11766742
Att lära sig vårda : med stöd av handledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 216 s.
ISBN: 978-91-44-04471-2 LIBRIS-ID: 11283770
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Rapporter
Värdegrund för omvårdnad
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2010 - 19 s.
ISBN: 978-91-85060-16-0 (korr.) LIBRIS-ID: 12037201
URL: Fulltext
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Artiklar
A nursing student-run health clinic - an innovative project based on reflective lifeworld-led care and education
Reflective Practice, 2014, 15, 4, 415426. DOI: 10.1080/14623943.2014.900024,
Kompendium
Att bedöma kunskap och förståelse
(Tillhandahålles av lärare),
Webbadresser
Referenslitteratur
Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 271 s.
ISBN: 9789144088198 LIBRIS-ID: 17350274
Student nurses´experiences of how caring and learning is interwined - A phenomenological study
Journal of nursing Education and Practice, 4, 2, 82-93. ISSN 1925-4040. DOI:10.5430/jnep.v4n2p82, 2014
Experiencing authenticity - the core of student learning in clinical practice
Perspect Med Educ, 2016, 5:308311. DOI 10.1007/s40037-016-0294-0,
Fighting for the otherness. : Student nurses' lived experiences of growing in caring.
Örebro : Örebro universitet, 2010 - 141 s.
ISBN: 9789176687475 LIBRIS-ID: 11894359
URL: Fulltext
Etiska riktlinjer för patienters medverkan i klinisk undervisning
Svensk sjuksköterskeförening, 2016
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att skaffa sig fördjupade kunskaper i att handleda och stödja studenters lärande i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning utifrån ett vårdvetenskapligt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva och reflektera över lärande, handledning och bedömning under verksamhetsförlagd utbildning
2 analysera och diskutera hur vårdvetenskapliga begrepp kan användas som stöd för lärande i vårdande
3 redogöra för kunskapsteoretisk grund i handledning och argumentera för idé och genomförande av patientfokuserad handledning
4 tillämpa reflektion som stöd för lärande i vårdande
5 kritiskt granska och redogöra för lärandemiljöers betydelse och handledarens funktion relaterat till evidensbaserad kunskap om lärande och vårdande
Innehåll
Perspektiv på handledning och bedömning
Vårdvetenskapliga begrepp som stöd för lärande
Student- och patientperspektivet som utgångspunkt för lärande
Samspelet i vårdandet mellan patient, student och handledare
Reflektionens innebörd och nivåer samt grund för lärande och vårdande
Lärandemiljöers form och utveckling i den vårdande kontexten
Handledarens roll, ansvar och innebörd i handledningssituationen
Undervisning
Undervisningen sker såväl på campus som via nätbaserad lärplattform. I undervisningen ingår litteraturstudier, grupparbeten, seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap eller motsvarande samt Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1, Seminarium, 6 högskolepoäng. Innebär aktivt deltagande i kursens seminarier och relaterade studieuppgifter, avseende lärandemål 1-5. Betyg Godkänd (G).
HEM1, 1,5 högskolepoäng. Tentamen, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 2, 5. Betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd