Kursplan - Vetenskaplig teori och metod 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE205
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-02-08
Reviderad
2017-08-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 163 sidor
ISBN: 9789144122960 LIBRIS-ID: 22693358
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/självständiga arbeten inom huvudområdena folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Artiklar
Systematic reviews of interpretive research: interpretive data synthesis of processed data, volym 20 (2)
Australien Journal of Advanced Nursing, 2002
Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achive trustworthinness, volym 24
Nursing Education Today, 2004
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 163 sidor
ISBN: 9789144122960 LIBRIS-ID: 22693358
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/självständiga arbeten inom huvudområdena folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Artiklar
Systematic reviews of interpretive research: interpretive data synthesis of processed data, volym 20 (2)
Australien Journal of Advanced Nursing, 2002
Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achive trustworthinness, volym 24
Nursing Education Today, 2004
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 161 s.
ISBN: 9789144089799 LIBRIS-ID: 14214620
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor
ISBN: 978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID: 20848026
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/självständiga arbeten inom huvudområdena folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Artiklar
Systematic reviews of interpretive research: interpretive data synthesis of processed data, volym 20 (2)
Australien Journal of Advanced Nursing, 2002
Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achive trustworthinness, volym 24
Nursing Education Today, 2004
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade kunskaper om vetenskaplig teori och metod inom kvalitativ och kvantitativ forskning som används inom vårdvetenskap. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillämpa delar av forskningsprocessen vid kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Kursen syftar också till att studenten ska fördjupa sitt vetenskapliga förhållningssätt till vårdvetenskapliga problemområden samt planera och utforma ett självständigt arbete (PM) inför examensarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 förklara och motivera forskningsansatser, vetenskapsteorier och metoder inom kvalitativ och kvantitativ forskning
2 redogöra för och genomföra forskningsprocessens olika delar
3 kritisk granska och värdera vetenskapliga publikationer
4 beskriva och visa på vanligt förekommande analysmetoder avsedda för kvalitativ och kvantitativ ansats
5 planera och utforma plan för ett självständigt arbete (PM)
6 visa grundläggande kunskap och färdighet i kritiskt förhållningssätt och argumentation
Innehåll
Kursen omfattar 7.5 hp teoretiska studier
Forskningsansatser, vetenskapsteorier och metoder inom kvalitativ och kvantitativ forskning
Forskningsprocessens delar med fokus på dataanalys och rapportering samt analysmetoder av kvalitativt och kvantitativt datamaterial
Kritisk granskning och värdering av vetenskapliga publikationer med fokus på dataanalys och rapportering
Ett självständigt arbete i form av en PM som underlag till examensarbete, inkluderar även muntligt opponentskap och respondentskap av PM
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och tillämpningsövningar. Undervisningen sker både på campus och med stöd av datorbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete och diskussion av vetenskapsbaserad kunskap.
Särskild behörighet
Grunder i vårdvetenskap, 7,5 hp och Vetenskaplig teori och metod 1, 7,5 hp eller motsvarande
Examination
PM01, Promemoria (PM), 4.5 hp, avseende lärandemål 2, 3, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 3 hp, avseende lärandemål 1, 3, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på PM01 och G på SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE114.