Kursplan - Vårdande samtal och bemötande
Omfattning
5 hp
Kurskod
VAE208
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-08-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Etikboken : etik för vårdande yrken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 406 s.
ISBN: 9789144059334 LIBRIS-ID: 14667027
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Artiklar
Trust, power, and vulnerability: a discourse on helping in nursing
The Nursing Clinics of North America, 44(4), 393405., 2009
URL: Länk
Embodying nursing openheartedness: an existential perspective
Journal of Holistic Nursing 27(2), 1419., 2009
URL: Länk
Tema Empati som känsla, förståelse och Omsorg
Socialmedicinsk tidskrift 2. 214-221, 2013
Empatic: An Unappreciated Way of Being
The Counceling Psychologist, 5 (2-10)., 1975
Sources of Caring in Professional Nursing - A Review of Current Nursing Literature
International Journal for Human Caring, 15(1), 3643., 2011
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskap om vårdande samtal med och bemötande av individer i olika vårdsituationer. Vidare syftar kursen till att utveckla ett etiskt förhållningssätt i dessa vårdande sammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för det vårdande samtalets och bemötandets betydelse i vårdandet av patienter och närstående i olika vårdsituationer
2. reflektera över och beskriva etiskt förhållningssätt i vårdande samtal med patienter och närstående i olika vårdsituationer
3. beskriva innebörden i vårdande relationer och reflektera över dessa utifrån olika vårdteoretiska perspektiv och styrdokument
4. identifiera hur vårdande samtal och bemötande kan lindra lidande och inverka på individens hälsoprocess
5. genomföra vårdande samtal utifrån ett etiskt förhållningssätt
Innehåll
Kursen omfattar 4,5 högskolepoäng teoretiska studier och 0,5 högskolepoäng verksamhetsintegrerat lärande (VIL).
Vårdvetenskapliga teorier om vårdande samtal, relationer och kommunikation.
Vårdrelationer och vårdande relationer som vårdvetenskapliga begrepp.
Teorier om närhetsetik i vårdande relationer.
Koder och styrdokument i relation till vårdande samtal och bemötande.
VIL: Tillämpning av vårdande samtalsmetodik i övningsscenario.
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops samt övningar, både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete och att diskutera vetenskapligt baserad kunskap.
Särskild behörighet
Grunder i vårdvetenskap (7,5hp) och Människan som patient (7,5hp) eller motsvarande.
Examination
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 0,5 hp avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, Gruppuppgift, 1,5 hp avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Individuell skriftlig hemtentamen, 3 hp, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på HEM1 och G på VIL1 och GRU1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Motsvarar TEN1 i VAE010.