Kursplan - Studenten och lärandesituationen
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA920
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-08-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att studera på högskolan : studieteknik och motivation på vägen
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 181 sidor
ISBN: 9789144124032 LIBRIS-ID: 4c0z6m2l287hsp2t
Artiklar
Hjälp studenterna att undvika plagiering
1 : Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, 2009 - 169
URL: Länk
Att förebygga plagiat i studentarbeten : en pedagogisk utvecklingsmöjlighet
Uppsala : Uppsala universitet, 2008 - 139 s.
Referenslitteratur
Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 142 s.
ISBN: 978-91-27-13006-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11798279
Syfte
Kursens syfte är att läraren ska utveckla kunskaper om förhållningssätt och aktiviteter som gynnar studenters lärande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas läraren kunna
1. analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter för att stödja studenters lärande
2. diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig forskning med relevans för undervisning i högskolan
Innehåll
- Studenters motiv och motivation till studier i högre utbildning
- Plagiering och fusk - Hur undviker man det?
- Hur lär studenten?
- Tillgänglig undervisning
- Breddat deltagande
Undervisning
Kritisk vän, workshops och seminarier.
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola.
Examination
Seminarier (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 1,0 högskolepoäng, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd