Kursplan - Högskolan och utbildningsuppdraget
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA918
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-08-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Kopplingen mellan forskning och utbildning på KTH
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, 2016 - 30
URL: Länk
Strengthening the Teaching-Research Linkage in Undergraduate Courses and Programs
Normkritisk pedagogik i genusvetenskapens didaktik och pedagogik
Referenslitteratur
Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 169 s.
ISBN: 9789144084107 LIBRIS-ID: 17024665
Syfte
Kursen syftar till att läraren utvecklar en förståelse för högskolans utbildningsuppdrag och den egna rollen och ansvaret i relation till relevanta styrdokument och högskolejuridiska referenser.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska läraren
1. kunna redovisa och diskutera högskolans utbildningsuppdrag med stöd av relevanta styrdokument
2. ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar
3. kunna problematisera och diskutera forskningsbaserad undervisning
4. ha kunskap om myndighetsutövning i läraruppdraget
Innehåll
- Högskolejuridik för lärare
- Mångfald och likabehandling i högskolan
- Forskningsbaserad utbildning
- Statliga och lokala styrdokument
- HållbarhetExamensmål
Undervisning
Kollegiala samtal och seminarier
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola
Examination
Seminarier (SEM1), 2,0 högskolepoäng, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
Reflekterande texter (INL1) 0,5 högskolepoäng, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd