Kursplan - Tillgänglig undervisning i högre utbildning
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA917
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-08-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 169 s.
ISBN: 9789144084107 LIBRIS-ID: 17024665
Artiklar
Om den pedagogiska relationens gränser
Universitetslärarens nya sociala villkor på svenska arbetsmarknad
Ska alla vara språkpedagoger?
Specialpedagogik : vilka är de grundläggande perspektiven?
Övrigt
Under kursen läser vi också delar av högskoleförordningen och diskrimineringslagstiftningen samt delar av rapporter från UHR. Länkar läggs ut på lärplattformen.
Syfte
Kursens syfte är att skapa förståelse för, och ge beredskap att hantera, komplicerade lärandesituationer och möten i högskolepedagogiskt arbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska läraren kunna:
1. konkretisera, problematisera och värdera förebyggande och åtgärdande pedagogiska och organisatoriska insatser inom det högskolepedagogiska området
2. problematisera och förhålla sig till den egna undervisningen ur ett relationellt perspektiv
Innehåll
- Svårigheter och möjligheter för tillgänglighet i möten mellan studenten och högskolan
-Teoretiska, didaktiska och specialpedagogiska perspektiv på komplicerade lärandesituationer och möten
Undervisning
Workshops och seminarier
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola
Examination
Aktivt deltagande i tre workshops (PRO1), 1.5 högskolepoäng, Underkänd (U) Godkänd (G)
Aktivt deltagande i två seminarier (SEM1), 1 högskolepoäng, Underkänd (U) Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd