Kursplan - Digital pedagogisk kompetens i högre utbildning
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA915
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-08-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nätbaserad utbildning : en introduktion
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 126 s.
ISBN: 9789144088457 LIBRIS-ID: 14353449
Artiklar
En valbar artikel.
Syfte
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas digitala kompetens och förmåga att kritiskt reflektera kring konsekvenser av användandet av informations- och kommunikationsteknik för pedagogisk verksamhet i högre utbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska läraren :
1. ha kunskap om hur digital utveckling i samhället påverkar undervisning och lärande
2. kunna kritiskt reflektera kring konsekvenser av användandet av digitala verktyg för pedagogisk praktik i högskoleutbildning
3. kunna integrera och använda digitala verktyg i sin egen verksamhet för ökad studentaktivitet
Innehåll
- Digital pedagogisk kompetens och dess betydelse
- IKT som verktyg i undervisningen
- Blended learning
Undervisning
Nätbaserade seminarier och föreläsningar, samt aktivt deltagande i virtuella miljöer.
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola
Examination
SEM1, Deltagande i fyra kursteman 1,5hp, lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
VIL1, Redovisning i verksamhet, 1 hp, lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd