Kursplan - Att upprätta en pedagogisk portfölj
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA914
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-08-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogisk portfölj : för karriär och utveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 160 s.
ISBN: 9789144077406 LIBRIS-ID: 14214611
Webbadresser
Pedagogiskt meriterade lärare vid Mälardalens högskola
URL: https://studentmdh.sharepoint.com/sites/cesam-ext/SitePages/pedagogiskmeritering.aspx?web=1
Syfte
Kursens syfte är att läraren utvecklar en individuell pedagogisk portfölj och får den kollegialt bedömd enligt lokala bedömningskriterier.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska läraren
1. kunna diskutera och reflektera över den egna undervisningen i relation till högskolepedagogiska teorier och arbetssätt
2. kunna redovisa och kritiskt granska den egna pedagogiska grundsynen
3. visa fördjupad kunskap om dokumentation och analys av pedagogiska meriter
4. ha kunskap om bedömning av pedagogisk skicklighet
Innehåll
- Pedagogiska meriteringsmodeller
- Systematisk dokumentation av meriter och synliggörande av pedagogisk skicklighet
- Diskussion och analys av högskolepedagogiska meriter utifrån teoretiska och metodiska perspektiv
- Bedömning av pedagogisk skicklighet utifrån lokala kriterier
Undervisning
Workshops och seminarier
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola
Examination
Pedagogisk meritportfölj (INL1), 1,5 högskolepoäng, Underkänd (U), Godkänd (G)
Workshops (OVN1), 1 högskolepoäng, Underkänd (U), Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd