Kursplan - Nyanlända elevers skolframgång
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA913
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-05-22
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nyanlända i skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-40-69144-6 LIBRIS-ID: 18356895
Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 182 s.
ISBN: 9789144053899 LIBRIS-ID: 11730155
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
4. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 - 275 s.
ISBN: 9789173828772 LIBRIS-ID: 18557311
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Kvalitetsarbete i praktiken
Stockholm : Skolverket, 2015 - 22 s.
ISBN: 9789175591476 LIBRIS-ID: 17858072
Allmänna råd för utbildning av nyanlända elever
Stockholm : Skolverket, 2008 - 20 s.
ISBN: 978-91-85545-44-5 LIBRIS-ID: 11217148
Artiklar
Nyanlända elever är hela skolans ansvar
Chef och ledarskap nr 2, 2015
Pedagogisk kartläggning av nyanlända elever
2012
Webbadresser
Skolverkets kartläggningsmaterial, utifrån vad som är relevant för varje team:
URL: https://bp.skolverket.se/web/kartlaggningsmaterial/start
Rätten att utveckla sitt modersmål. Information på Skolverkets hemsida, med länkar till bl a regelverk:
Skolverket,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig utökade kunskaper om nyanlända elevers lärandevillkor och hur skolan bäst kan främja dessa elevers lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna uppvisa
1. kunskap om och verktyg för en systematisk kart-läggning med fokus på steg 3 i Skolverkets kartlägg-ningsmaterial samt analys av elevens och verksam-hetens förutsättningar för att eleven ska nå goda re-sultat.
2. kunskap om hur undervisningens utformning ger förutsättningar för nyanlända elever att utvecklas mot de mål som anges i läroplaner och kursplaner.
3. kunskap om hur skolan kan ge förutsättningar för parallell språk- och kunskapsutveckling hos ele-verna.
4. kunskap om hur skolan kan skapa framgångsrika samarbetsformer mellan modersmålslärare, studie-handledare och klass- och ämneslärare.
5. kunskap om hur skolpersonalens egna attityder och förhållningssätt påverkar elevernas utveckling och lärande samt kunskap om inkluderande och norm-kritiskt förhållningssätt där mångfald ses som en tillgång.
Innehåll
I kursen behandlas stegvis fyra teman:
- Tema 1 Mottagande och bemötande av nyanlända barn och elever
- Tema 2 Kartläggning av nyanlända elevers kun-skaper
- Tema 3 Att möjliggöra nyanlända barns och elevers lärande
- Tema 4 Att möjliggöra nyanlända barns och elevers parallella språk- och kunskapsutveckling
Varje tema blir belyst utifrån aktuell forskning och te-ori, men innehåller också praktiskt arbete med att ut-veckla lämpliga arbetsformer anpassade efter varje teams förutsättningar och behov.
Undervisning
Föreläsningar, gruppövningar, forumspel, samt eget arbete och handledning.
Särskild behörighet
Kunskaper i svenska eller svenska som andraspråk på gymnasienivå samt anställd inom grundskola eller gymnasieskola (lärare, t.ex lärare i svenska, svenska som andraspråk, övriga ämneslärare, modersmålslärare samt studiehandledare på modersmål, studie- och yrkesvägledare, elevhälsopersonal och fritidshemspersonal).
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7,5 hp, individuell skriftlig uppgift, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd