Kursplan - Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk, för undervisning i vuxenutbildningen
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA909
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-04-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig introduktion till kunskapsfältet svenska som andraspråk med inriktning på ämnesundervisning i vuxenutbildningens språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
2. få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
3. diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande
Innehåll
- Lärarens arbete i klassrummet
- Skolan i det mångkulturella samhället
- Värderingar och förhållningssätt
Undervisning
Distansstudier med inslag av campusträffar. Kursen omfattar litteraturläsning, föreläsningar, seminarier och fältstudie.
Särskild behörighet
Lärare som är:
- anställda hos huvudman inom skolväsendet, huvudman för utbildning i LVU-hem, huvudman för utbildning inom kriminalvårdsanstalt, ngn som genom avtal med huvudman utför uppgifter inom utbildning enligt ovan (entreprenad), eller folkhögskola,
- undervisar i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller deltar i utbildningen med avsikt att undervisa i ämnet eller utbildningen, och
- har en grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen, motsvarande äldre examen eller motsvarande utländsk behörighet.
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudie, 3 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd