Kursplan - Självständigt arbete i specialpedagogik - magisternivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA121
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-03-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper i att kritiskt värdera, analysera och genomföra en vetenskaplig undersökning med relevans för det specialpedagogiska området.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. självständigt identifiera, formulera och analysera ett för den specialpedagogiska praktiken relevant problemområde
2. genomföra, dokumentera och redovisa en empiriskt grundad studie, utifrån en specialpedagogisk frågeställning, som uppfyller kraven på vetenskaplighet
3. uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
4. visa fördjupad förmåga att kritiskt diskutera och värdera specialpedagogisk forskning
Innehåll
- Forskningsprocessen
- Utarbetande av ett självständigt examensarbete som uppfyller kraven på vetenskaplighet kring en specialpedagogisk frågeställning med relevans för det specialpedagogiska området
- Försvarande av självständigt arbete vid ventileringstillfälle
- Kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete vid ventileringstillfälle
Undervisning
Handledning, fältstudier, seminarier.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå med specialpedagogik som huvudområde eller motsvarande.
Examination
EXA1, examensarbete, 15 hp, examensarbete examinerad vid ventileringstillfälle samt opponering av annat examensarbete avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd