Kursplan - Ledarskap i beteendevetenskapligt perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA104
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2016-11-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Neuroscience for Organizational Change: An Evidence-based Practical Guide to Managing Change
Kogan Page, 2019
ISBN: 9780749493189 (hft.) LIBRIS-ID: 8l8g00xm66h83wd5
Leadership in organizations : Global edition
Ninth edition, Global edition. : 2020 - 1 vol. (556 p.)
ISBN: 9781292314402 LIBRIS-ID: dqj4rm3sb2vx0kg5
Artiklar
Det tillkommer artiklar och material om cirka 100 sidor utifrån instruktioner från föreläsarna
-
Böcker
Neuroscience for Organizational Change: An Evidence-based Practical Guide to Managing Change
Kogan Page, 2019
ISBN: 9780749493189 (hft.) LIBRIS-ID: 8l8g00xm66h83wd5
Ledarskap i organisationer
Harlow : Prentice Hall, 2012 - xiv, 678 s.
ISBN: 9780273739234 LIBRIS-ID: 12294249
Artiklar
Det tillkommer artiklar och material om cirka 100 sidor utifrån instruktioner från föreläsarna
-
Böcker
Ledarskap i organisationer
Harlow : Prentice Hall, 2012 - xiv, 678 s.
ISBN: 9780273739234 LIBRIS-ID: 12294249
Artiklar
Det tillkommer artiklar och material om cirka 100 sidor utifrån instruktioner från föreläsarna
-
Böcker
Leadership in organizations
8. ed. : Boston : Pearson, cop. 2013 - 524 s.
ISBN: 9780273765660 LIBRIS-ID: 12734378
Artiklar
There will be additional articles, around 100 pages, after instruction by teachers.
-
Böcker
Ledarskap i organisationer
Harlow : Prentice Hall, 2012 - xiv, 678 s.
ISBN: 9780273739234 LIBRIS-ID: 12294249
Artiklar
Det tillkommer artiklar om cirka 100 sidor utifrån instruktioner från föreläsarna.
-
Böcker
Leadership in organizations
8. ed. : Boston : Pearson, cop. 2013 - 524 s.
ISBN: 9780273765660 LIBRIS-ID: 12734378
Artiklar
There will be additional articles, around 100 pages, after instruction by teachers.
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper om beteendevetenskapliga perspektiv på ledarskap i allmänhet och personalledarskap i synnerhet genom teoretiska studier och praktiska övningar.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för aktuella teoretiska perspektiv på ledarskap och organisation och diskutera dessa utifrån ett vetenskapligt och kritiskt perspektiv
- jämföra förutsättningar för olika former av ledarskap
- uppvisa kunskap om mäns och kvinnors ledarskap, förutsättningar, beteende och dynamik
- redogöra för centrala begrepp som används i ledarskapsforskning ur ett beteendevetenskapligt perspektiv
- översiktligt redogöra för modern teoribildning om interkulturalitet och ledarskap
- formulera strategier för ledarskap som beteendevetenskaplig praktik utifrån teorier om ett relationsinriktat, förändringsinriktat, situationsanpassat och interkulturellt ledarskap
Innehåll
Perspektiv på ledarskap och organisation
Ledarskapet som en central aspekt i organisationsforskningen
Tidigare perspektiv på organisation och ledarskap som exempelvis Fordism, Human relations och Human resource
Bakgrunden till idag aktuella ledarskapsideal som situationsanpassat förändringsinriktat och interkulturellt ledarskap
Ledarskapets förutsättningar för samarbete, kommunikation och styrning jämförs
Praktiskt ledarskap
Ledarskap och medarbetskap som en relation med betoning på konflikthantering, motstånd och interkulturell kommunikation
Vetenskaplig förankring av praktiska metoder
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och övningar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN2, Tentamen, 6 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN2 och G på SEM2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd