Kursplan - Vårdprocess, dokumentation och kulturell kompetens
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE204
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-01-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnadens grunder. : Hälsa och ohälsa
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 812 s.
ISBN: 9789144083551 LIBRIS-ID: 16610836
Nya VIPS-boken : välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 235 s.
ISBN: 978-91-44-08928-7 LIBRIS-ID: 14706368
Omvårdnadens grunder. : Ansvar och utveckling
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 539 s.
ISBN: 9789144083544 LIBRIS-ID: 16610857
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Vårdvetenskap i klinisk praxis
Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 293, [1] s.
ISBN: 91-27-09457-X (inb.) : 338:00 LIBRIS-ID: 8889465
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Artiklar
The process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: A Model of Care.
Journal of Transcultural Nursing, 13 (3), 181-184, 2002.
A comparison between the VIPS model and the ICF for expressing nursing content in the health care record
2013
The importance of transcultural nursing in cancer care
2012
Parenthood in transition : Somali-born parents' experiences of and needs for parenting support programmes
2016
URL: Länk
16 1
Webbadresser
HSLF-FS 2016:40. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården
URL: Länk
SOSFS 2005:27. Socialstyrelsens föreskrifter om samverkan vid in- och utskrivning av patienter i sluten vård.
URL: Länk
SOSFS 2011:9. Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.
URL: Länk
Vårdhandboken för hälso- och sjukvård Bemötande i vård och omsorg, ett transkulturellt perspektiv.
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Omvårdnadsdiagnoser : definitioner och klassifikation 2015-2017
3., [utök. och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s.
ISBN: 978-91-44-10840-7 LIBRIS-ID: 18119631
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Culture Care Theory: A Major Contribution to Advance Transcultural Nursing Knowledge and Practices
Journal of Transcultural Nursing. 13 (3) 189-192, 2002
Svensk sjuksköterskeförening (2017). Kompetensbeskrivning legitimerad sjuksköterska. Hämtad den 5 oktober, 2017, från:
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper i vårdprocessens teori och metod och tillämpa dessa i omvårdnad och vid omvårdnadsdokumentation med beaktande av relevanta styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna redogöra för kännetecken på kulturell kompetens i omvårdnad och i omvårdnadsdokumentation. Kursen syftar också till att studenten översiktligt ska kunna beskriva dokumentationsmodeller och klassifikationssystem.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 redogöra för vårdprocessens teoretiska utgångspunkter, dess terminologi och metod samt relevanta styrdokument för upprättande av omvårdnadsdokumentation
2 redogöra för kännetecken på kulturell kompetens och hur den i samverkan med patient, närstående och andra yrkesgrupper används i omvårdnad
3 tillämpa vårdprocessen och relevanta styrdokument, så att krav på kvalitet, saklighet, struktur och språkbruk uppfylls i omvårdnadsdokumentation
4 identifiera vad i omvårdnadsdokumentation som uttrycker kulturell kompetens i samverkan med patient, närstående och andra yrkesgrupper
5 beskriva principer för dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
Innehåll
Kursen omfattar 6 hp teoretiska studier och 1,5 hp verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Kunskaper och färdigheter i vårdprocessens teori och metod med tillämpning av kulturell kompetens i omvårdnad och omvårdnadsdokumentation, med beaktande av relevanta styrdokument, dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
VIL 1: I omvårdnadsdokumentation tillämpa vårdprocessens teori och metod samt styrdokument. Kunna beskriva och identifiera vad kulturell kompetens framkommer som i omvårdnadsdokumentation, samt översiktligt beskriva dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och simuleringsövningar. Undervisning sker på campus med stöd av datorbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete och att diskutera vetenskapligt baserad kunskap.
Särskild behörighet
Grunder i vårdvetenskap 7.5 hp. Genomgången kurs Människan som patient 7.5 hp och Professionsblock 1 med inriktning äldrevård 7.5 hp.
Examination
SEM1, Seminarium, 1 hp, Förberedelse inför och aktivt deltagande i seminarium, avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 5 hp, Individuell skriftlig tentamen, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 1.5 hp, examination i grupp, avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och G på SEM1 och VIL1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd