Kursplan - Komplexa vårdbehov inom psykiatrisk omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE152
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Reviderad
2017-01-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
The tidal model : a guide for mental health professionals
London : Routledge, 2005 - 282 s.
ISBN: 1-58391-800-0 LIBRIS-ID: 9503497
The Tidal Model. Psykisk hälsa, återerövrande och återhämtning
2016,
Att undersöka hälsa och vårdande
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789127134874 LIBRIS-ID: 14850374
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s.
ISBN: 9781496300232 LIBRIS-ID: 19245684
Psykologi för sjuksköterskor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 403 s.
ISBN: 9789144084671 LIBRIS-ID: 18120297
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Kompendier
Bemötande vid psykisk ohälsa.
Kompendium utgivet av RSMH (Riksförbundet för Social och Mental hälsa),
Mediesmart - en handbok
Kompendium utgivet av RSMH (Riksförbundet för Social och Mental hälsa) samt HSO (Handikappförbundens samarbetsorgan),
Artiklar
Navigating in an unpredictable daily life: a metasynthesis on childrens experiences living with a parent with severe mental illness
Scandinavian Journal of Caring Science, 2016, 30; 442-457. Doi: doi: 10.1111/scs.12285,
Re-storying narrative identity: a dialogical study of mental health recovery and survival
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2015, 22; 278-286, doi: 10.1111/jpm.12188.,
Understanding the experiences of hearing voices and sounds others do not hear
Qualitative Health Research, 2013, 23(11);1470-1480. Doi: 10.1177/1049732313507502,
Recovery-focussed care: How it can be utilized to reduce aggression in the acute mental health Setting
International Journal of Mental Health Nursing, 2017, 26; 445460,
Talking about the problematic patient does not benefit recovery
SG/NJ, 21:82 Doi: 10.11608/sgnj.2016.21.021,
Reconnecting with oneself while struggling between life and death: The phenomenon of recovery as experienced by persons at risk of suicide
International Journal of Mental Health Nursing, 2016, epub ahead of print, doi: 10.1111/inm.12249,
Strategies for parenting by mothers and fathers with a mental illness
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2016, 23; 86-97. Doi: 10.1111/jpm.12283,
Webbadresser
7 tumregler för konstruktiv konflikthantering
Institutionen för arbetsvetenskap, Göteborgs universitet, 2002
URL: Länk
Referenslitteratur
A concise introduction to existential counselling
London : SAGE, 2013. - xi, 147 p.
ISBN: 9781446208434 LIBRIS-ID: 14857932
Övrigt
Senaste upplagan gäller för samtliga titlar. Ytterligare litteratur i form av artiklar kan tillkomma
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa och bredda sin förmåga att planera och genomföra professionell och evidensbaserad omvårdnad i mötet med patienter med komplexa vårdbehov. Kursen syftar vidare till att studenten skall utveckla sin förmåga att reflektera över psykisk ohälsa ur ett samhällsperspektiv. Vidare syftar kursen till att studenten skall fördjupa sin kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter för den psykiatriska omvårdnaden samt utveckla sin förmåga till kritisk analys av olika perspektiv och begrepp inom den psykiatriska vården.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten med utgångspunkt i vårdvetenskaplig teoribildning och klinisk vårdforskning samt med beaktande av patientens livsvärldsperspektiv kunna:
1 genomföra vårdande samtal med patienter med komplexa vårdbehov samt ge och ta emot feedback på vårdande samtal
2 beskriva och förmedla hur lidande och ohälsa gestaltar sig hos patienter med komplexa vårdbehov
3 med stöd i vårdvetenskaplig teori och forskning välja och prioritera evidensbaserade och relevanta omvårdnadsinterventioner
4 argumentera för sina ställningstaganden rörande omvårdnaden av patienter med komplexa vårdbehov
5 reflektera över patienters och närståendes delaktighet inom psykiatrisk omvårdnad
Vidare ska studenten kunna:
6 beskriva och jämföra olika perspektiv som finns inom det psykiatriska vårdområdet
7 genomföra en kritisk analys av vårdvetenskapens vetenskapsteoretiska utgångspunkter samt dess möjligheter och begränsningar inom det psykiatriska vårdområdet
8 med beaktande av forskningsresultat från såväl kvalitativa som kvantitativa studier problematisera psykisk ohälsa och utanförskap på person-, grupp- och samhällsnivå
9 reflektera över vilka utmaningar som mötet med patienter med komplexa vårdbehov innebär för specialistsjuksköterskan
Innehåll
Mening och meningsskapande
Vårdande samtal
Komplexa bedömningar
Sårbarhet och stigmatisering
Närståendeperspektiv
Makt, genus och kultur
Värdighet
Särskilda omvårdnadsbehov hos barn, unga och äldre patienter
Vårdvetenskapliga teorier
Etik
Grupprocesser och konflikthantering
Att ge feedback och handleda andra
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Vidare arbetar studenten fortlöpande genom utbildningen med sin personliga och professionella utveckling (PPU). Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete och att diskutera vetenskapsbaserad kunskap.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig teori och metod på grundnivå motsvarande 15 hp samt Psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning 7,5 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska.
Examination
GRU2, Gruppuppgift, 1,5 hp, muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift, avser lärandemål 6, 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 2,5 hp, individuellt skriftligt arbete, avser lärandemål 2-5, 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 4, avser lärandemål 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB2, Laboration, 1,5 hp, vårdande samtal, avser lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
NÄR1, Närvaro, 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av föreläsningar och seminarier samt aktivt deltagande i workshops och webbaserade diskussioner, avser lärandemål 1-9. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och LAB2 samt G på GRU2, INL2 och NÄR1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd