Kursplan - Vetenskaplig teori och metod inom vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE124
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-05-29
Reviderad
2016-11-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap och förståelse för vetenskaplig teori och metod inom vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad. Studenten ska fördjupa sin kunskap om evidens, forskningsetik och vårdvetenskapliga begrepp relevanta för specialistsjuksköterskan och utveckla sitt kritiska förhållningssätt till kunskap och forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och reflektera kring vetenskapsteoretiska utgångspunkter i forskningsprocessen och i relation till professionen
2 systematiskt granska, värdera, analysera och sammanställa forskningsresultat med kvantitativ och kvalitativ ansats relevant för specialistsjuksköterskans yrkesutövning
3 identifiera, definiera och värdera etiska aspekter vid vetenskapligt arbete med särskild hänsyn till mänskliga rättigheter
4 kritiskt granska och värdera vårdvetenskapliga begrepp relevanta för specialistsjuksköterskans yrkesområde
5 identifiera och reflektera över specialistsjuksköterskans kärnkompetenser i relation till det specifika arbetsområdet
Innehåll
Vetenskapsteori
Forskningsprocessen
Evidensbaserad kunskap
Systematisk kunskapssammanställning av evidensbaserad kunskap
Kvantitativ ansats
Kvalitativ ansats
Begreppsanalys
Forskningsetik
Kritisk granskning
Kvalitetskriterier för forskning
Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser
Undervisning
Undervisning sker som föreläsningar och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift. Examinerar lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp. Examinerar lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp. Examinerar lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För Väl godkänt på kursen krävs Väl godkänt på INL1 samt G på SEM1 och SEM2. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE087.