Kursplan - Evidensbaserad praktik och utvärdering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA064
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete, Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-01-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Managing clinical knowledge for healthcare improvement
In J. Bemmel, & A. T. McCray (Eds.), Yearbook of medical informatics (pp. 65-70), 2000
Artiklar
Social work practices for young people with complex needs: an integrative review.
Child and Adolescent Social Work Journal, 35, 207-219, 2018
URL: Länk
Building organizational supports for research-minded practitioners
Journal of Evidence-Based Social Work, 9(1-2), 174-211, 2012
Walking the tightrope - perspectives on local politicians' role in implementing a national social care policy on evidence-based practice
International journal of mental health systems 10, 75, 2016
URL: Länk
Aligning perspectives? Comparison of top and middle-level managers views on how organization influence implementation of evidence-based practice
British Journal of Social Work, 0, 1-20, 2019
The dynamic sustainability framework: addressing the paradox of sustainment amid ongoing change
Implementation Science, 8(1), 117, 2013
The importance of cognitive errors in diagnosis and strategies to minimize them
Academic medicine, 78(8), 775-780, 2003
Systematic reviews of qualitative research
Clinical effectiveness in Nursing, 2001, 5:111-119,
Lost in knowledge translation: Time for a map?
The Journal of Continuing Education in the Health Professions, 26(1), 1324, 2006
URL: Länk
Diffusion theory and knowledge dissemination, utilization, and integration in public health
Annual review of public health, 30, 151-174, 2009
Systematic reviews
Palliative Medicine, 1999, 13: 75-80,
Meeting patient needs trumps adherence. A cross‐sectional study of adherence and adaptations when national guidelines are used in practice
Journal of Evaluation in Clinical Practice, 1-9, 2017
URL: Länk
The organizational context of research-minded practitioners: challenges and opportunities
Research on Social Work Practice, 25(4), 446 459, 2015
Exploring the role of line managers in implementing evidence-based practice in social services and older people care
The British Journal of Social Work, 47(2), 542-560, 2017
A re-consideration of what constitutes evidence in health care professions
Nursing Sciences Quaterly, 2007, 20 (1) 85-88,
Validity, trustworthiness and rigour; Quality and the idea of qualitative research
Journal of Advanced Nursing, 2006, 53 (3): 304-310,
What counts as evidence in evidence-based practice?
Journal of Advanced Nursing, 47 (1), 81-90, 2004
Novel programs, international adoptions, or contextual adaptions? Meta-analytic results from German and Swedish intervention research
Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45(6), 784-796, 2016
URL: Länk
Colliding ideals - An interview study of how intervention researchers address adherence and adaptations in replication studies
BMC Medical research methodology. 18:36, 2018
URL: Länk
The dynamic integrated evaluation model (DIEM): achieving sustainability in organizational intervention through a participatory evaluation approach
Stress and Health, 32(4), pp. 285-293, 2016
URL: Länk
Evidence-based practice in nursing for teaching-learning: but is it really nursing?
Nursing Science Quarterly, 32(1), 25-28, 2019
Referenslitteratur
Utvärdering i socialt arbete : utgångspunkter, modeller och användning
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 337 s.
ISBN: 978-91-27-11982-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11878922
Kejsarens nya kläder - implementering av evidensbaserad praktik i socialt arbete
Socialvetenskaplig tidskrift 1, 26-45, 2012
Användbar Evidens - om följsamhet och anpassningar
Stockholm: Natur och Kultur, 2017
Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten : en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
Stockholm : SKL Kommentus, 2009 - 76 s.
ISBN: 978-91-7345-208-3 LIBRIS-ID: 11454822
-
Böcker
Evidence-based mangement: Concept cleanup time
Academy of Management Perspectives, 2009, 19-32,
How to decide if review articles are trustworthy and relevant for practice
Nursing Times Learning curve, 1999, 3 (6): 4-6,
Systematic reviews of qualitative research
Clinical effectiveness in Nursing, 2001, 5:111-119,
Evidence-based social work : a critical stance
London : Routledge, 2009 - xix, 216 p.
ISBN: 0415468221 (hbk.) LIBRIS-ID: 11462481
Systematic reviews
Palliative Medicine, 1999, 13: 75-80,
The nature of qualitative evidence
Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, cop. 2001 - xv, 321 s.
ISBN: 0-7619-2284-9 (cloth : alk. paper) ; LIBRIS-ID: 5601920
A re-consideration of what constitutes evidence in health care professions
Nursing Sciences Quaterly, 2007, 20 (1) 85-88,
Validity, trustworthiness and rigour; Quality and the idea of qualitative research
Journal of Advanced Nursing, 2006, 53 (3): 304-310,
What counts as evidence in evidence-based practice?
Journal of Advanced Nursing, 47 (1), 81-90, 2004
Qualitative meta-synthesis: A question of dialoguing with texts
Journal of Advanced Nursing, 2006, 53 (3): 311-318,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om betydelser av evidens inom hälsa och välfärd. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna tillämpa systematisk databassökning, skaffa sig kunskaper om modeller för kunskapsöverföring och utvärdering som grund för utveckling av evidensbaserat arbetssätt inom hälsa och välfärd.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för och värdera innebörder av evidens i relation till vårdtagare/brukare.
2 redogöra för och värdera innebörder av evidens i relation till utvecklingsarbeten.
3 redogöra för och tillämpa systematisk databassökning med utgångspunkt i kunskapshierarkier
4 argumentera för hur innebörder i begreppet evidens påverkas av synsätt och perspektiv inom discipliner och professioner.
5 redogöra för och värdera olika modeller för kunskapsöverföring till verksamheter inom hälso- och välfärdsområdet
6 redogöra för och värdera olika modeller och metoder för utvärdering
7 självständigt identifiera och beskriva ett område inom hälsa och välfärd i behov av utveckling av ett evidensbaserat arbetssätt
Innehåll
Olika perspektiv på begreppet evidens
Perspektiv på sökning efter evidens – strategier för forskning och praktisk verksamhet
Modeller för kunskapsöverföring som grund för evidensbaserad vård, rehabilitering, folkhälsoarbete och socialt arbete
Modeller och metoder för utvärdering
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna aktivt kunskapssökande, kritisk reflektion och argumentation enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, diskutera och värdera evidensbegreppet i förhållande till praktisk verksamhet. Lärandemål 1, 2 och 4. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 5 hp, PM. Lärandemål 3, 5, 6 och 7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VSG029.