Kursplan - Matematik för grundlärare 4-6, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA018
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Aritmetik för lärare : tal och de fyra räknesätten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 200 s.
ISBN: 9789144109756 LIBRIS-ID: 18748839
Geometri för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 148 s.
ISBN: 978-91-44-08390-2 LIBRIS-ID: 13908932
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Kompendier
Dyskalkyli finns det?
Göteborgs Universitet,
URL: http://www.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor.
Uppsala universitet,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:414912/FULLTEXT01
Webbadresser
Matematiklyftet
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/matematiklyftet
Matematiktermer i skolan, finns att hämta på :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Läroplan, LGR11, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning m.m.
Skolverket,
URL: www.skolverket.se
Referenslitteratur
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematikundervisning i praktiken
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2014 - 470 s.
ISBN: 9789185143245 LIBRIS-ID: 14982487
Övrigt
Kompletterande material och artiklar som utdelas under kursens (läggs oftast ut på kursens sida på Canvas)
-
Böcker
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Tal : och de fyra räknesätten : 2, 3, 5, 7, 11 ...
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 172 s.
ISBN: 978-91-44-04527-6 LIBRIS-ID: 10407332
URL: Omslagsbild
Kompendier
Dyskalkyli finns det?
Göteborgs Universitet,
URL: http://www.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor.
Uppsala universitet,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:414912/FULLTEXT01
Webbadresser
Matematiklyftet
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/matematiklyftet
Matematiktermer i skolan, finns att hämta på :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Läroplan, LGR11, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning m.m.
Skolverket,
URL: www.skolverket.se
Referenslitteratur
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematikundervisning i praktiken
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2014 - 470 s.
ISBN: 9789185143245 LIBRIS-ID: 14982487
Övrigt
Kompletterande material och artiklar som utdelas under kursens (läggs oftast ut på kursens sida på Blackboard)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om den matematik som är central i årskurserna 4-6, med fokus på områdena taluppfattning och tals användning samt geometri. Utveckling av studentens grundläggande ämneskunskaper är centralt liksom att kontinuerligt knyta det matematiska innehållet till ämnesdidaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa ämnesdidaktiska metoder och modeller för matematikundervisning i årskurserna 4-6, med hänsyn till den matematik som behandlas i årskurserna 1-3 och i årskurserna 7-9
2. planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning i årskurserna 4-6 utifrån aktuella styrdokument samt ämnesdidaktiska metoder och modeller
3. beskriva grundläggande matematiska begrepp, samt kunna förklara begreppens inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material) och verktyg (IKT)
4. lösa matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
5. reflektera över problemlösandets roll i matematikundervisning
6. kartlägga elevers matematikkunskaper och utifrån detta kunna planera för efterföljande undervisning
7. redogöra för språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
8. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området taluppfattning och tals användning: De naturliga talen, de hela talen och de rationella talen. Användning av de fyra räknesätten för räkning med naturliga och rationella tal. Samband mellan bråktal, decimaltal och procent. Olika talsystem utifrån historiska exempel. Additiva system och positionssystem med olika baser. Grundläggande talteori om delbarhet, primtal och faktorisering
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området geometri: Geometriska grundbegrepp, figurer och kroppar. Mätning av och måttenheter för längd, area, volym, tid och vikt. Beräkning av omkrets, area och volym. Likformighet, kongruens och skala. Spegling, symmetri. Grafteori. Förklaringsmodeller till de geometriska formler som behandlas
- Skolverkets kursplan för matematik i grundskolan (Lgr11)
- Problemlösandets roll i matematikundervisning
- Olika representationsformer och strategier
- Kartläggning av elevers matematikkunskaper och planering för lärande när det gäller olika områden av matematik och olika matematiska förmågor, med speciellt fokus på elever i behov av särskilt stöd, elever i behov av särskilda utmaningar samt elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
- Ramverk för matematiklärarkunskap
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer, diskussioner, seminarier, grupparbete, individuellt arbete och fältstudier.
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
OVN1, övning, 2 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter och problem, avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laborationer, 1 hp, aktivt deltagande i laborationer, avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, tentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen, avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, tentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen, avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2,5 hp, planering, genomförande och rapportering av ett begränsat matematikområde, avseende lärandemål 2 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 2,5 hp, kartläggning och rapportering av elevers kunskaper, avseende lärandemål 6 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i litteraturseminarier, avseende lärandemål 5 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1, TEN2 och FSR2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd