Kursplan - Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling II
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA120
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Att vara speciallärare : med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 207 sidor
ISBN: 9789151107486 LIBRIS-ID: csmgskbp99kd84wp
Om dyslexi
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 197 sidor
ISBN: 9789144154466 LIBRIS-ID: crn9zb6p97c3n5x6
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
Gleerups Utbildning AB, 2022 - 320 sidor
ISBN: 9789151107264 LIBRIS-ID: q5w0sb5hn2l62wgr
Böcker
Välj en av följande böcker:
Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789144138824 LIBRIS-ID: fsp82j0mcf7mxnjm
Intensiv läsinlärning : dialog och bemästrande när läsningen har låst sig
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2016 - 456 s.
ISBN: 9789144109459 LIBRIS-ID: 19520327
Tid för skrivutveckling : vid läs- och skrivsvårigheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 166 sidor
ISBN: 9789144131405 LIBRIS-ID: p10svgq6ms33x4x4
Artiklar
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Övrigt
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Att vara speciallärare : med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 207 sidor
ISBN: 9789151107486 LIBRIS-ID: csmgskbp99kd84wp
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
Gleerups Utbildning AB, 2022 - 320 sidor
ISBN: 9789151107264 LIBRIS-ID: q5w0sb5hn2l62wgr
Böcker
Välj en av följande böcker:
Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789144138824 LIBRIS-ID: fsp82j0mcf7mxnjm
Intensiv läsinlärning : dialog och bemästrande när läsningen har låst sig
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2016 - 456 s.
ISBN: 9789144109459 LIBRIS-ID: 19520327
Tid för skrivutveckling : vid läs- och skrivsvårigheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 166 sidor
ISBN: 9789144131405 LIBRIS-ID: p10svgq6ms33x4x4
Artiklar
Sandström, M., Klang, N. & Lindqvist, G. (2017). Bureaucracies in schools - approaches to support measures in Swedish schools seen in the light of Skrtics theories. Scandinavian Journal of Educational Research
Övrigt
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Aktuella artiklar och rapporter tillkommer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Att vara speciallärare : språk-, skriv- och läsutveckling respektive matematikutveckling
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2018] - 176 s.
ISBN: 9789151100623 LIBRIS-ID: 22485237
Intensiv läsinlärning : dialog och bemästrande när läsningen har låst sig
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2016 - 456 s.
ISBN: 9789144109459 LIBRIS-ID: 19520327
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Välj en av följande böcker:
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 240 sidor
ISBN: 9789144138824 LIBRIS-ID: fsp82j0mcf7mxnjm
Läsförståelse i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID: 11166804
URL: Omslagsbild
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Att skriva sig till läsning : erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 145 s.
ISBN: 9789140685728 LIBRIS-ID: 14844993
Språkutveckling och språkstörning hos barn. : teorier, utveckling och svårigheter D. 2 Pragmatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 536 s.
ISBN: 9789144017648 LIBRIS-ID: 12445723
Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering?
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 198 sidor
ISBN: 9789147124992 LIBRIS-ID: 22571553
Tid för skrivutveckling : vid läs- och skrivsvårigheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 166 sidor
ISBN: 9789144131405 LIBRIS-ID: p10svgq6ms33x4x4
Artiklar
Sandström, M., Klang, N. & Lindqvist, G. (2017). Bureaucracies in schools - approaches to support measures in Swedish schools seen in the light of Skrtics theories. Scandinavian Journal of Educational Research
Referenslitteratur
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Övrigt
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Aktuella artiklar och rapporter tillkommer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Att vara speciallärare : språk-, skriv- och läsutveckling respektive matematikutveckling
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2018] - 176 s.
ISBN: 9789151100623 LIBRIS-ID: 22485237
Intensiv läsinlärning : dialog och bemästrande när läsningen har låst sig
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2016 - 456 s.
ISBN: 9789144109459 LIBRIS-ID: 19520327
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Välj en av följande böcker:
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 267 s.
ISBN: 978-91-27-42172-1 LIBRIS-ID: 12059613
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Avhandling
Jag vill bli bemött för den jag är : ungdomars perspektiv på att vara elever med läs- och skrivproblematik
Västerås : School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University, 2016 - 131 s.
ISBN: 9789174852578 LIBRIS-ID: 19369784
URL: Länk
Artiklar
Nielsen, C. (2011). The most important thing: Students with Reading and Writing Difficulties Talk About their Experiences of Teachers Treatment and Guidance. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(5), 551-565.
Sandberg, G. (2017). Different Childrens Perspective on their Learning Environment. European Journal of Special Needs Education, 32(2), 191-203.
Sandström, M., Klang, N. & Lindqvist, G. (2017). Bureaucracies in schools - approaches to support measures in Swedish schools seen in the light of Skrtics theories. Scandinavian Journal of Educational Research
Övrigt
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Aktuella artiklar och rapporter tillkommer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Att vara speciallärare : språk-, skriv- och läsutveckling respektive matematikutveckling
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2018] - 176 s.
ISBN: 9789151100623 LIBRIS-ID: 22485237
Intensiv läsinlärning : dialog och bemästrande när läsningen har låst sig
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2016 - 456 s.
ISBN: 9789144109459 LIBRIS-ID: 19520327
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Välj en av följande böcker:
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 267 s.
ISBN: 978-91-27-42172-1 LIBRIS-ID: 12059613
Avhandling
Jag vill bli bemött för den jag är : ungdomars perspektiv på att vara elever med läs- och skrivproblematik
Västerås : School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University, 2016 - 131 s.
ISBN: 9789174852578 LIBRIS-ID: 19369784
URL: Länk
Artiklar
Nielsen, C. (2011). The most important thing: Students with Reading and Writing Difficulties Talk About their Experiences of Teachers Treatment and Guidance. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(5), 551-565.
Sandberg, G. (2017). Different Childrens Perspective on their Learning Environment. European Journal of Special Needs Education, 32(2), 191-203.
Artiklar
Aktuella artiklar och rapporter tillkommer.
Övrigt
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redovisa, värdera och kritiskt granska åtgärder på individuell-, grupp- och organisationsnivå för att möta hinder i språk-, skriv- och läsutveckling ur såväl didaktiska som teoretiska perspektiv
2. kritiskt och självständigt genomföra en pedagogisk utredning av hinder i språk- skriv- och läslärandet samt analysera och dra pedagogiska slutsatser utifrån denna utredning
3.problematisera, värdera och reflektera över innebörd och konsekvenser av utredning, dokumentation och bedömning gällande språk-, skriv- och läsutveckling utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter
4. redovisa och presentera ett eget fördjupningsarbete med koppling till språk-, skriv- och läsutveckling, grundat på en identifierad och formulerad specialpedagogisk frågeställning
Innehåll
- Vetenskapliga teorier och metoder för att som speciallärare möta hinder i språk-, skriv- och läslärandet – fördjupning
- Pedagogisk utredning, dokumentation och bedömning
- Eget vald fördjupning med grund i specialpedagogisk forskning
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier och gruppövningar.
Särskild behörighet
22,5 hp från Speciallärarprogrammet specialisering språk-, skriv- och läsutveckling varav 7,5 hp inom specialisering språk-, skriv- och läsutveckling eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, fältstudie avseende lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd