Kursplan - Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling I
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA119
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi : från teori till praktik
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789127134683 LIBRIS-ID: 13931588
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Böcker
Valbar bok
Läsundervisningens grunder
Andra upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 319 sidor
ISBN: 9789151102764 LIBRIS-ID: mxw4bxzrkg4ldgwn
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3 Flerspråkighet - utveckling och svårigheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor
ISBN: 9789144097121 LIBRIS-ID: fpkl6b4hc397bp5b
Artiklar
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Referenslitteratur
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Övrigt
Litteratur som tillkommer är ytterligare en vetenskaplig artikel och en avhandling som väljs från listor som kursledningen publicerar i Canvas.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi : från teori till praktik
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789127134683 LIBRIS-ID: 13931588
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Böcker
Valbar bok
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3 Flerspråkighet - utveckling och svårigheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor
ISBN: 9789144097121 LIBRIS-ID: fpkl6b4hc397bp5b
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Artiklar
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Referenslitteratur
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Övrigt
Litteratur som tillkommer är ytterligare en vetenskaplig artikel och en avhandling som väljs från listor som kursledningen publicerar i Canvas.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi : från teori till praktik
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789127134683 LIBRIS-ID: 13931588
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Böcker
Valbar bok
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 267 s.
ISBN: 978-91-27-42172-1 LIBRIS-ID: 12059613
Artiklar
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Referenslitteratur
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Övrigt
Litteratur som tillkommer är ytterligare en vetenskaplig artikel och en avhandling som väljs från listor som kursledningen publicerar i Canvas.
-
Böcker
Obligatorisk litteratur
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi : från teori till praktik
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789127134683 LIBRIS-ID: 13931588
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Böcker
Valbar litteratur
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Artiklar
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Rethinking scaffolding in the information age. Computers & Education, 48, 362-382
2005
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2007 - 107 s.
ISBN: 978-91-7307-107-9 LIBRIS-ID: 10440255
Att läsa och förstå : läsförståelse av vad och för vad?
Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s.
ISBN: 9789175592558 LIBRIS-ID: 20107426
URL: Länk
Dyslexi hos barn och ungdomar : tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU, 2014 - 332 s.
ISBN: 9789185413669 LIBRIS-ID: 16938160
URL: Online
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Övrigt
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2007 - 107 s.
ISBN: 978-91-7307-107-9 LIBRIS-ID: 10440255
Artiklar
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Övrigt
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi genom livet : ett utvecklingsperspektiv på läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2012 - 294 s.
ISBN: 9789174475630 LIBRIS-ID: 13525313
URL: Tryckt exemplar
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 352 s.
ISBN: 9789127419346 LIBRIS-ID: 11488801
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Länk
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Att läsa och förstå : läsförståelse av vad och för vad?
Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s.
ISBN: 9789175592558 LIBRIS-ID: 20107426
URL: Länk
Artiklar
). Segregated Groups or Inclusive education? An Interview Study with Students Experiencing Failure in Reading and Writing
Scandinavian Journal of Educational Research, 2007
Responding to diversity and striving for excellence: The case of Finland
Prospects, 2009
Reducing the incidence of early reading difficulties: Professional development for classroom teachers versus direct intervention for children
Learning and individual differences, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Differences between overachieving and underachieving classes in reading: Teacher, classroom and student characteristics
Journal of Early Childhood Literacy, 12(4) 339366, 2011
Special Education Teachers Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools
Nordic Journal of Literacy Research 2, 1-18, 2016
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Teaching Children to Read: What do we know about How to Do It?
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Övrigt
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera förutsättningar för barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling och hinder i denna process utifrån områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning
2. analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika perspektiv på, och teorier om språk-, skriv- och läsutveckling
3. granska, analysera och jämföra olika arbetssätt och lärmiljöer för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen mot bakgrund av aktuell specialpedagogisk forskning
4. identifiera och analysera olika steg i kartläggning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på språk-, skriv- och läsutveckling
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen
- Kartläggning av barns och elevers språk- skriv- och läsutveckling
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier och gruppövningar.
Särskild behörighet
15 hp från Speciallärarprogrammet specialisering språk-, skriv och läsutveckling eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7 hp, skriftlig redovisning avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd