Kursplan - Hälsofrämjande arbete: individ- och gruppnivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
FHA067
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-08-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Systemisk projektledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 216 s.
ISBN: 9789144090351 LIBRIS-ID: 14704945
Hälsopsykologi
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 292 sidor
ISBN: 978-91-44-12093-5 LIBRIS-ID: 22156179
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144089157 LIBRIS-ID: 17038059
Ewles & Simnett Hälsoarbete
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s.
ISBN: 9789144073088 LIBRIS-ID: 13917481
Webbadresser
Theory at a glance [electronic resource] : a guide for health promotion practice.
2. ed. : [Bethesda, MD] : U.S. Dept. of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Cancer Institute, 2005.
URL: Länk
Referenslitteratur
Att studera på högskolan - studieteknik, motivation och inspiration
Studentlitteratur AB, 2015 - 166 s.
ISBN: 9789144104287 LIBRIS-ID: 17899570
Foundations for health promotion
3rd ed. : Edinburgh : Elsevier, 2009
ISBN: 978-0-7020-2965-3 LIBRIS-ID: 11302668
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska skaffa sig grundläggande kunskaper och färdigheter för att planera, genomföra och kritiskt granska hälsofrämjande arbete på individ- och gruppnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva hälsofrämjande arbete utifrån ett historiskt perspektiv
2 förklara och tillämpa grundläggande hälsopsykologiska teorier och modeller för hälsorelaterat beteende och beteendeförändringar
3 redogöra för teorier om lärande som är tillämpbara i hälsofrämjande arbete med individer och grupper
4 beskriva och tillämpa kunskap om hälsokommunikation och health literacy
5 beskriva och reflektera över vad empowerment innebär i hälsofrämjande arbete
6 redogöra för vad intersektionalitet innebär i relation till hälsofrämjande arbete
7 planera och utforma en projektplan för ett hälsofrämjande projekt
8 tillämpa etiska principer vid genomförande av hälsofrämjande arbete
9 granska och bedöma relevanta teorier och modeller för hälsofrämjande arbete utifrån ett kritiskt förhållningssätt
Innehåll
Hälsofrämjande arbete som idé, teori och praktik
Hälsofrämjande arbete och dess historiska framväxt
Hållbar hälsa och livsstil
Hälsopsykologi
Teorier och modeller för hälsorelaterad beteendeförändring
Hälsopedagogik och lärande
Health literacy
Hälsokommunikation
Etik och empowerment i hälsofrämjande arbete
Jämlikhet i hälsa och intersektionella perspektiv
Planering och utformning av hälsofrämjande projekt
Praktiska övningar av metoder inom hälsofrämjande arbete
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbete och egna litteraturstudier. Aktuell lärplattform används både för kommunikation och som kursbibliotek.
Särskild behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 5 hp, skriftlig och muntlig presentation avseende lärandemål 2-4 och 7-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig presentation avseende lärandemål 5-6 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, muntlig och skriftlig presentation avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, muntlig och skriftlig presentation avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på HEM1 och INL1 samt G på övriga examinationsuppgifter. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FHA009